artykuły

prezentacje-pojazdowPREZENTACJE POJAZDÓW
ReklamaBilbord - vw [3] Camping 01.03-31.03 Robert
Advertisement
Półintegra Eura Mobil Xtura - co ma w środku?

Półintegra Eura Mobil Xtura - co ma w środku?

Czas czytania 4 minuty

Patrząc na tę półintegrę i zestawiając jej uzbrojenie wyprawowe z dostępnymi w kraju przestrzeniami offroadowymi, można odnieść wrażenie, że producent strzelał z armaty do królika. Wydaje się, że nie ma takiej głuszy, bagna, pustyni czy podbiegunowej tundry, której Xtura nie byłaby w stanie pokonać. 

Półintegra Eura Mobil Xtura została w 2024 r. nagrodzona statuetkami European Innovation Award w kategoriach „Koncepcja ogólna” oraz „Wybór blogerów”. Wśród wielu obecnych na rynku kamperów z wyprawową podstawą programową obydwa przyznane laury nie dziwią po poznaniu szczegółów koncepcji Xtury. Można je jednak połączyć jednym terminem. Jest nim niezależność. 

Koncepcja

Metaforycznie ujmując, ten kamper proponuje możliwość cieszenia się pełną swobodą tam, gdzie inni muszą iść na kompromisy. To założenie wpisane zostało w koncepcję Xtury. Dzięki pojemności i wydajności energetycznej pozwalającym na niezależną od zewnętrznych źródeł pracę nawet przez 30 dni, napędowi na wszystkie koła, wyjątkowo odpornej na skręcanie nadbudowie i nawigacji, która działa w dowolnym miejscu na świecie, ten wyprawowiec dojedzie do wymarzonych miejsc z dala od utartych szlaków. Realizując obietnicę, Xtura rozpieszcza nowoczesną technologią pokładową, wygodnymi funkcjami i całoroczną nadbudową. Nie charakteryzuje się rozwiązaniami przeznaczonymi do szczególnych, ekstremalnych sytuacji, ale raczej przydatnością do szerokiego zakresu zadań – od wygodnego i relaksującego podróżowania po wymagające technicznie wyzwania w odległych krajach o słabo rozwiniętej infrastrukturze.

Energetyka

To możliwe dzięki stacji zasilania składającej się z akumulatora litowego 330 Ah i dwóch paneli fotowoltaicznych po 135 W każdy oraz dodatkowym panelom rozkładanym. Można powiedzieć, że to życiodajne źródło, które dostarcza energię do centrum dystrybucji, którym jest rozdzielnica Victron Multiplus sterowana z poziomu kontrolera Garmin/EmpirBus. W zależności od warunków można pozostać niezależnym od sieci energetycznej jeszcze dłużej, ponieważ Xtura może się szybko doładować za pomocą wzmocnionego alternatora 60 A. Dzięki trzykilowatowemu inwerterowi jest tutaj mnóstwo rezerw do ładowania akumulatora i gotowania, a także dla potrzeb systemu klimatyzacji i indywidualnych odbiorników energii. System sterowania współdzieleniem energii zapewnia optymalne wykorzystanie zasobów. Sterowane przez EmpirBus pokładowe wyświetlacze zapewniają również wygodny przegląd wszystkich kluczowych parametrów wydajności i pokładowych rezerw energii za pośrednictwem panelu sterowania lub smartfona. 

Półintegra Eura Mobil Xtura - co ma w środku? 1

Niezależność

Na niezależność w stylu offroad składają się oczywiście nie tylko komponenty optymalizacji energetycznej. Należą do nich również: stabilność skrętna, odporność na warunki atmosferyczne i zewnętrzne oddziaływanie chemiczne, izolacja cieplna bez mostków termicznych, technologia Alde do podgrzania wody i wodnego ogrzewania podłogowego, prześwit i długość nawisu, nowoczesne wnętrze, felgi Delta z oponami BFG, system bagażnika dachowego, wydajne oświetlenie boczne i tylne czy możliwość rozbudowania systemu o nawigację Garmin Tread Overland. Daleki od wad obraz pojazdu kształtuje też bezdrzewna nadbudowa wykonana w technologii Eura Mobil Sealed Structure, w której panele kompozytowe z włókna szklanego są łączone na całej powierzchni profili aluminiowych za pomocą klejów przemysłowych, a następnie uszczelniane. W efekcie otrzymujemy nadwozie o wysokiej sztywności skrętnej, długiej żywotności (10-letnia gwarancja braku przecieków) i wysokiej odporności na czynniki zewnętrzne, a także naprężenia mechaniczne.

Socjal

Wśród wyposażenia części mieszkalnej znajdziemy lodówkę kompresorową, hybrydową kuchenkę z dwoma palnikami gazowymi i płytą indukcyjną, w czarnym kolorze. Tej samej barwy są detale takie jak haczyki na ścierki, ręczniki, uchwyty szafek i szuflad, lampki czy kieszenie na gazety i drobiazgi.
Pomimo niewielkiej całkowitej długości, znacznie mniejszej niż 7 m, i szerokości zaledwie 2,20 m znajdują się tutaj wygodne pojedyncze łóżka, każde z materacem o długości 1,95 m. Rowery i inny sprzęt sportowy można bezpiecznie zakotwiczyć w garażu za pomocą szyn mocujących. Ponadto przemyślana konstrukcja łazienki z obrotową ścianą prysznicową daje szansę na skuteczne odświeżenie. Ledowy pas świetlny o mocy ponad 21 tys. lumenów to pewna widzialność w terenie. Z tyłu i z boku znajdują się również światła do oświetlania miejsc parkingowych lub doświetlenia podczas załadunku i manewrowania w ciemności.

Półintegra Eura Mobil Xtura - co ma w środku? 2

4×4

Na koniec to, co właściwie najważniejsze. Bazą dla modelu Xtura XT 686 EF jest Mercedes-Benz 4x4 z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2 l, o mocy 190 KM i skrzynią automatyczną MB 9G-Tronic. Funkcja połączeń alarmowych, obsługiwana przez satelitę i niezależna od sieci komórkowej, zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo z dala od cywilizacji. Tam gdzie sieć serwisowa Daimler Benz Truck Service i sieć serwisowa EmpirBus jest dostępna, mamy gwarancję, że pojazd bazowy i system elektroniczny będą w rękach ekspertów. Nawet poza Europą, jeśli zajdzie taka potrzeba.

kampery.ack.com.pl

Artykuł pochodzi z numeru 6 (120) 2024 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator06:00 zdjęć 17
Artykuł powstał we współpracy z marką ACK Benimar
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News