Szwedzki producent przyczep kempingowych i kamperów z Tenhultu od 68 lat znany jest na rynku caravaningowym z jakości, a przede wszystkim bezsprzecznej zdolności swoich pojazdów do radzenia sobie z ekstremalnymi temperaturami w warunkach zimowych. Tu nie trzeba dodatkowych pakietów, te pojazdy po prostu są zimowe.
Ilekroć wchodzi się do pojazdów marki KABE, oczom ukazuje się zupełnie inny pomysł i wizja na wystrój wnętrza oraz rozwiązania technologiczne. Czy wszystko jest inne? Może to zbyt daleko idące stwierdzenie, niemniej turysta caravaningowy natychmiast dostrzega detale, które świadczą o tym, że pojazd projektowali ludzie znający potrzeby w tej formie podróżowania. Gdy projektem nie kieruje dział księgowości, można liczyć na komfort pracy i stworzyć pojazd, który stanowi połączenie nowoczesności, funkcjonalności i wygody podróżowania.
Niska waga i luksus w caravaningu rzadko się ze sobą spotykają na jednym pokładzie, ale szwedzki producent, który już dawno przyzwyczaił swoich klientów do pojazdów o masie przekraczającej 3,5 t, obrał za cel dotarcie do tej półki klientów, którzy nie widzą się w ciężarówce na placu manewrowym, zdając na kategorię C. Model Novum 750 LGB Light wyróżnia się zatem szczególnie. Ten półzintegrowany kamper oferuje na swoim pokładzie wszystko, czego turysta oczekuje od luksusowego pojazdu kempingowego. Szybko docenimy tu przemyślaną koncepcję wnętrza, które jest w układzie bardzo popularnym na europejskim rynku. Warto dodać, że mogący ważyć do 3,5 t kamper z serii Novum dostępny jest również w opcji Heavy, uzyskując tym samym próg dopuszczalnej masy całkowitej aż 4,5 t. To z kolei otwiera furtkę dla dodatkowego wyposażenia, jakim jest np. podwieszane łóżko nad jadalnią.
Elegancję stworzyć łatwo, ale funkcjonalność wnętrza nie wszystkim wychodzi. W Novum 750 LGB nie ma żadnych wątpliwości. Już przy wejściu czekają na nas solidne wieszaki na kurtki, a pod sufitem sprytnie wkomponowana półka np. na czapki czy szaliki. W końcu to pojazd zimowy. Tuż przy poręczy mieszczą się praktyczne schowki na drobiazgi w postaci kluczy, telefonu, podręcznej latarki czy chociażby smyczy dla psa. Jakże często tego w kamperach brakuje! Wnętrze omawianego modelu wyposażono w przestronny salon ze stołem uchwyconym do ściany bocznej. Część dzienna opiera się na klasycznej ławie oraz możliwości odwrócenia foteli kierowcy i pasażera. Ponadto do dyspozycji jest krótkie siedzisko tuż przy wejściu. W stole można powiększyć blat, zatem pięć osób zasiądzie w tym zestawieniu komfortowo. Niby nic szczególnego, ale zapewne każdy zwróci uwagę na doskonałą spójność kolorystyczną zabudowy mieszkalnej i szoferki Mercedesa Sprintera. Można odnieść wrażenie, że zabudowa i kabina to jedno ciało. KABE, po prostu. Kuchnię w kształcie litery L z dwupalnikową kuchenką wykonano w iście szwedzkim stylu. Proste, ale eleganckie fronty, duże uchwyty, czarna bateria zlewozmywaka, a blat bez trudu pomieści ekspres do kawy lub czajnik. Szafek aż nadto, a obok lodówka niemal na całą wysokość wnętrza. To esencja dobrze zaprojektowanej kuchni. Po przeciwnej stronie, jak to w półintegrach o tym układzie bywa, znajduje się łazienka. Dominuje tu kolor ciemnego drewna, a wyjątkowości i smaku dodaje armatura wraz z panelem prysznicowym w kolorze czarnym. Chcąc wziąć prysznic, kabinę wydzielamy sobie znanymi w takich pojazdach ściankami z przezroczystego tworzywa. Sypialnia w tylnej części pojazdu w postaci dwóch niezależnych, ułożonych wzdłuż zabudowy łóżek o wymiarach 1960 × 780 mm każde to tzw. klasyk. W razie potrzeby materace można ze sobą połączyć, dzięki czemu uzyskamy gigantyczną przestrzeń do snu nawet w składzie 2+2. Projektanci zadbali o nastrojowe oświetlenie oraz świetnie wkomponowane w tylną ścianę półeczki. Wszystko elegancko wykończone i podane ze smakiem. To właśnie wyróżnik tej skandynawskiej marki.
Szczególną uwagę zwraca innowacyjne rozwiązanie ogrzewania podłogowego AGS II Pro oraz unikalny, opatentowany przez Szwedów system KABE VarioVent, cechujący się specjalnymi kanałami powietrznymi do zoptymalizowanej wentylacji. Za ciepło we wnętrzu odpowiada Alde Compact 3030. Na pokładzie mamy do dyspozycji 90-litrowy zbiornik na czystą wodę i taki sam, ale podgrzewany na ścieki. Na pokładzie standardowo znajduje się akumulator wykonany w technologii AGM o pojemności 90 Ah. Producent wyposaża swoje pojazdy autorskim KABE Smart D z panelem dotykowym, którym kontrolujemy wszystkie systemy zabudowy kampera.
KABE Novum 750 LGB Light został zbudowany na ramie AL-KO, a bazą jest Mercedes Sprinter z silnikiem o mocy 150 KM, połączony z dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów 9G-tronic. Całkowita długość pojazdu wynosi 7445 mm, szerokość 2410 mm, a wysokość 2905 mm.
Podsumowując, KABE Novum 750 LGB to kamper, na którego pokładzie doskonale spasowano elegancję i wygodę podróżowania, a to wszystko opakowane w nadal cenionym przez Polaków samochodzie o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t.
Artykuł pochodzi z numeru 1 (121) 2025 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.