30 lat temu pierwszy egzemplarz modelu California wszedł na rynek. Był to początek wyjątkowego sukcesu. Marka Volkswagen Samochody Użytkowe świętowała urodziny ikony wśród kamperów podczas targów Techno-Classica w Essen (21-25 marca). Motto stoiska brzmiało: „W domu w drodze”. Jedną z atrakcji targów była prezentacja oryginalnej wersji modelu California - modelu T3 z 1988 roku.
Volkswagen California jest kamperem osiągającym największe sukcesy w swojej klasie. Przez cztery generacje zostało sprzedanych 157.500 egzemplarzy tego wyjątkowego modelu. Jeden konkretny szczegół jednoczy dzisiejsze modele z modelami pierwszej generacji, bazującej na modelu T3 – rozkładany dach. Powstaje dzięki niemu namiot o wysokości niemal dwóch metrów. Dla użytkowników Volkswagena California nic więcej nie jest potrzebne, by móc powiedzieć: „Dom jest tam, gdzie zaparkowaliśmy swojego kampera”.
Patrząc wstecz - historia modelu California
Historia tego samochodu rozpoczęła się w 1988 roku wyjątkowym kamperem bazującym na generacji Transportera T3. Latem tego samego roku pierwszy model California został zaprezentowany na targach Caravan Show w Essen. Klienci mogli złożyć zamówienie na pierwszą Californię w jednym z dwóch kolorów: White Pastel lub Marsala Red. Projektanci wnętrz wykazali się znajomością stylu tworząc szaro-białe, starannie rozmieszczone szafki kuchenne. Cena modelu California wynosiła wówczas 39.900 marek niemieckich. Atrakcyjna oferta, sprytne rozwiązania i niezniszczalna konstrukcja bazująca na modelu T sprawiły, że kamper Volkswagena z liczbą 5 tysięcy sprzedanych egzemplarzy już w pierwszym roku stał się bestsellerem. Tak właśnie California ze specjalnej wersji modelu T, rozwinęła się tworząc własną linię. W ciągu zaledwie trzech lat od debiutu w ręce nowych klientów trafiło 22.000 sztuk tego wyjątkowego pojazdu turystycznego Volkswagena.
Zmiana z generacji T3 na T4 w sierpniu 1990 roku była porównywalna do rewolucji technicznej. Po czterech dekadach stosowania napędu na tylną oś połączonego z silnikiem typu boxer, specjaliści z marki Volkswagen odwrócili bieg rzeczy: umieścili silnik z przodu i połączyli go z napędem na przednią oś. Miało to wpływ na wszystko w samochodzie: design, zawieszenie, silniki oraz przestrzeń. Szczególnie z tyłu powstało bardzo dużo wolnego miejsca. Ta wolna przestrzeń została wykorzystana znacznie lepiej w modelu California T4, wprowadzonym na rynek w 1990 roku. Wyprzedzał on dzięki temu swoimi rozwiązaniami każdy inny kamper tamtych czasów. Slogan reklamowy podczas wprowadzenia nowego modelu na rynek brzmiał „Hotel California. Spokojna lokalizacja, wygodne wnętrze, widoki panoramiczne gwarantowane”. Tak jak „Hotel California” model California T4 stał się hitem, z liczbą 39.000 sprzedanych egzemplarzy do roku 2003.Status kultowego modelu - California T6, nawiązanie do przyszłości
Wraz z modelem T5 następował nowy wymiar wygody w kamperach. Ten model Californii także nawiązywał do nowatorskiego pojęcia przestrzeni z pierwotnej wersji. Do roku 2015 około 55.000 kierowców postawiło na model California T5, który stał się kamperem odnoszącym największe sukcesy wśród pojazdów swojej klasy. Liczne systemy wspomagania kierowcy i najnowsze rozwiązania komunikacji otworzyły Californii drzwi do uzyskania statusu kampera przyszłości. Model ten stał się bestsellerem w roku 2017, osiągając liczbę 15.155 nowo zarejestrowanych pojazdów w ciągu jednego roku i jednocześnie bijąc poprzedni rekord.
Prawdą będzie powiedzenie, że modele California nigdy nie były zwyczajnymi pojazdami. Były one raczej uważane za pojazdy, które dojrzały do miana klasyka swojej epoki. W Niemczech pierwszy model Californii T3 właśnie otrzymał status „Klasyka”, a wraz z tym literę „H” na tablicy rejestracyjnej. Jest duża szansa na to, że kolejne generacje także dołączą do Galerii Sław wśród klasyków samochodowych. Jedno jest pewne - aktualnie wszystkie kampery California, zaczynając od tych z roku 1988, aż do modeli z roku 2018 – już posiadają status kultowego auta. Jest to ponadczasowy samochód.