artykuły

prezentacje-pojazdowPREZENTACJE POJAZDÓW
ReklamaBilbord - ACSI przedsprzedaż 2025
Byliśmy na premierze nowej Californii. Zobacz zmiany! [+FILM]
  fot. Piotr Łukaszewicz

Byliśmy na premierze nowej Californii. Zobacz zmiany! [+FILM]

Czas czytania 7 minut

Nowa California jeszcze bardziej podkreśla, że jest samochodem podwójnego zastosowania. Wprowadzone zmiany sprawdzą się zarówno podczas wyjazdów weekendowych czy wakacyjnych, jak i przy codziennym użytkowaniu w rodzinie czy firmie.

Braliśmy udział w światowej premierze najnowszej Californii w Berlinie. Co prawda w zeszłym roku na targach caravaningowych w Dussedorfie Volkswagen zaprezentował wersję koncepcyjną, dlatego drzwi przesuwne po obu stronach pojazdu raczej wielkim zaskoczeniem nie były, ale zmian wartych odnotowania jest dużo więcej. Ale po kolei.

Byliśmy na premierze nowej Californii. Zobacz zmiany! [+FILM] 1

Największa zmiana - trzy strefy Californii

W nowej Californii, która w polskich salonach Volkswagena pojawi się na początku przyszłego roku, w każdym modelu w standardzie mamy drzwi przesuwne po obu stronach pojazdu. Po co? Pozwala to na stworzenie trzech osobnych stref podczas wypoczynku. Markizę możemy zamontować z dowolnej strony, możemy zamówić dwie lub możemy zdecydować się na boczny namiot czy przeciwsłoneczną zasłonę. W każdym przypadku po obu stronach pojazdu mamy coś na wzór tarasu, a łącznie zyskujemy prawdziwe obozowisko - dużą, własną przestrzeń. Otwierane drzwi po lewej stronie doskonale sprawdzą się do tego, by w tym miejscu zajmować się kwestiami kulinarnymi. Mamy tu łatwy dostęp do kuchenki i lodówki oraz możliwość rozłożenia stolika. 

Byliśmy na premierze nowej Californii. Zobacz zmiany! [+FILM] 2Ale drzwi po obu stronach będą przecież także przydatne w codziennym użytkowaniu samochodu. Zapakowanie zakupów, wysadzenie dziecka pod szkołą, przewóz towarów do firmy - dostęp do wnętrza mamy dokładnie taki, jak w samochodzie osobowym.

Na Multivanie

Kolejna nowość - nowa California będzie dostępna na bazie Multivana w długiej wersji nadwozia. Jest osadzona na modułowej platformie MQB. Długość kampera wynosi 5173 mm (poprzednik: 4904 mm); szerokość bez lusterek zewnętrznych to 1941 mm (poprzednik: 1904 mm).

Wyceń ubezpieczenie swojego kampera. Kliknij tutaj lub zadzwoń tel. 606 892 175

Wysokość, wynosząca 1990 mm z opuszczonym dachem, jest identyczna jak w poprzedniku. California nadal bez problemu wjedzie na wiele parkingów wielopoziomowych. Kierowca, dzięki platformie MQB, może liczyć na na liczne systemy wspierające jego pracę, od funkcji hamowania pojazdu podczas skręcania, jeśli system wykryje pojazd nadjeżdżający z przeciwka, po Travel Assist zapewniający półautomatyczne wspomaganie jazdy.

Wygodniej z tyłu

Nowością są także indywidualne fotele zamiast tylnej kanapy. Można je też łatwo wymontować. Można zostawić jeden i bez problemu przewieźć rowery czy narty.

Wszystkie nowe Californie, począwszy od wersji Beach Tour, są wyposażone w zupełnie nową jednostkę sterującą kamperem, zamontowaną w słupku C, po stronie pasażera. Wszystkie funkcje kampera można teraz kontrolować i sprawdzać z poziomu wyświetlacza. Można je również obsługiwać za pomocą odpowiedniej aplikacji samochodowej w systemie infotainment lub aplikacji California on Tour na smartfonie.

Byliśmy na premierze nowej Californii. Zobacz zmiany! [+FILM] 3

Bez spalin i hałasu na kempingu?

W kwestii napędu Volkswagen oferuje nową Californię w trzech różnych wersjach, każda z automatyczną skrzynią biegów. Niezmiennie mamy diesla. To czterocylindrowy turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (TDI) o mocy 110 kW (150 KM). Kolejny to wysokoobrotowy turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (TSI) wytwarzający 150 kW (204 KM) mocy. Zarówno TDI, jak i TSI, napędzają oczywiście przednią oś.

Nowością w modelu California jest napęd hybrydowy typu plug-in (eHybrid) o mocy 180 kW (245 KM). Nowa California jest pierwszym modelem Grupy Volkswagen osadzonym na platformie MQB, który łączy napęd hybrydowy typu plug-in z układem napędu na cztery koła 4MOTION. Napęd hybrydowy typu plug-in umożliwia czasowe przekształcenie Nowej Californii w pojazd elektryczny do codziennego użytku. Z pewnością docenią to nasi kempingowi sąsiedzi, kiedy na parcelę wjedziemy bądź z niej wyjedziemy nie emitując spalin i hałasu.

Hybryda łączy wydajność silników elektrycznego i zaawansowanego technologicznie TSI (1.5 TSI evo2), dzięki czemu pozwala na ciągnięcie przyczepy o masie całkowitej do 2000 kg.

Byliśmy na premierze nowej Californii. Zobacz zmiany! [+FILM] 4

Pięć wersji Nowej Californii w szczegółach (dane od producenta)

California Beach: California Beach z homologacją samochodu osobowego to poziom bazowy tego modelu - to zasadniczo Multivan z ręcznie unoszonym dachem. California Beach oferuje sześć miejsc siedzących (2+2 pojedyncze fotele w drugim i trzecim rzędzie) oraz miejsce do spania dla dwóch osób pod unoszonym dachem, który można otwierać i zamykać ręcznie za pomocą nowego, łatwego w obsłudze mechanizmu. Podnoszone łóżko dachowe ma we wszystkich wersjach Nowej Californii wymiary 2054 x 1137 mm i jest wyposażone w wygodny materac oraz wysokiej jakości sprężyny talerzowe.

California Beach Tour: Drugim poziomem specyfikacji jest California Beach Tour. Podobnie jak Beach Camper, Coast i Ocean, wersja ta jest standardowo wyposażona w obracane i regulowane na wysokość fotele kierowcy i pasażera z przodu, dwa ergonomiczne składane krzesła w pokrywie bagażnika, oświetlenie w unoszonym dachu (w tym lampa na „gęsiej szyi” i 45-watowe porty USB), przesuwane okna w lewych i prawych drzwiach przesuwnych oraz zupełnie nową jednostkę sterującą kampera (ekran) w słupku C po stronie pasażera z przodu. Beach Tour ma również na pokładzie dodatkowy akumulator kempingowy (40 Ah LiFePo). Pięciomiejscowa Nowa California Beach Tour jest wyposażona w trzy indywidualne siedzenia z tyłu; oparcia dwóch zewnętrznych tylnych foteli można całkowicie złożyć - w przeciwieństwie do wersji Beach i Multivana. Stwarza to warunki potrzebne do utworzenia dwóch dodatkowych miejsc do spania w części dziennej. W tym celu California Beach Tour ma na pokładzie dodatkowy rozkładany materac (1980 x 1330 mm), który spoczywa na złożonych pojedynczych siedzeniach i gdy nie jest używany może być całkowicie złożony do półki bagażowej w bagażniku. Beach Tour również posiada homologację jako samochód osobowy. Począwszy od pakietu wyposażenia Beach Tour, wszystkie kolejne wersje Nowej Californii są wyposażone w składany stolik (zabezpieczony w przestrzeni bagażowej podczas jazdy).

California Beach Camper: Nazwa mówi sama za siebie - California Beach Camper posiada homologację jako samochód specjalny kempingowy. Podobnie jak Beach Tour, jest ona pięciomiejscowa, ale jest również wyposażona w niezwykle kompaktową mini-kuchnię i złącze zasilania 230 V. Kuchnia z jednopalnikową kuchenką gazową, szufladą na sztućce i dodatkowym schowkiem, znajduje się w module zamontowanym na stałe w przestrzeni ładunkowej. W celu użycia, moduł kuchenny jest wysuwany do tyłu przy otwartej pokrywie bagażnika (co zapewnia również ochronę przed deszczem).

California Coast: Czteromiejscowa California Coast wyposażona jest w dwa indywidualne fotele z tyłu, pełnoprawny aneks kuchenny po stronie kierowcy oraz dwa akumulatory hotelowe (łącznie 2 x 40 Ah LiFePo). Identycznie jest w modelu Ocean. Aneks kuchenny został całkowicie przeprojektowany. Jedną z różnic w stosunku do poprzednika jest to, że aneks kuchenny z szafkami, zlewozmywakiem i jednopalnikową kuchenką gazową oferuje podobną przestrzeń jak jego poprzednik, ale nie wystaje tak daleko do przodu dzięki większej długości zewnętrznej Nowej Californii. Ma to wiele zalet: nadal jest miejsce na wsiadanie i wysiadanie przez przesuwne drzwi po lewej stronie, więksi kierowcy mają znacznie więcej miejsca na optymalną regulację siedzenia, fotel kierowcy z regulacją wysokości można teraz również całkowicie obrócić o 180 stopni, i stworzono miejsce na lodówkę, która otwiera się do przodu jako szuflada, podobnie jak w modelu Grand California. Lodówka może być zatem nie tylko bardziej efektywnie wykorzystywana, ale może być również obsługiwana z zewnątrz pojazdu w celu załadowania i rozładowania żywności lub schłodzonych napojów. Rozkładane łóżko w części dziennej ma wymiary 1980 x 1060 mm. Po rozłożeniu jest niezwykle stabilne, spoczywając na jednym ze złożonych siedzeń po prawej stronie i na stopniu zintegrowanym z aneksem kuchennym po lewej stronie. Nie trzeba dodawać, że California Coast posiada również homologację jako samochód specjalny kempingowy.

California Ocean: wersja Ocean była już flagowym modelem w poprzedniej linii produktowej. Tak samo jest w Nowej Californii. W porównaniu z wersją Coast, czteromiejscowa wersja Ocean jest wyposażona w liczne dodatkowe standardowe detale. Obejmują one ekskluzywną tkaninę siedzeń Mélange Raven wykonaną z materiału pochodzącego z recyklingu (na oparciach przednich siedzeń wyhaftowany jest napis California), ogrzewanie foteli kierowcy i pasażera z przodu, dodatkowe ogrzewanie powietrza, duży schowek dachowy nad bagażnikiem i oświetlenie otoczenia w aneksie kuchennym. 28-litrowy zbiornik świeżej wody w modelach Coast i Ocean jest teraz o pięć litrów większy w porównaniu do poprzednika. Obie wersje mają także praktyczny zewnętrzny składany stolik (który może być również używany wewnątrz i jako przedłużenie blatu roboczego) oraz dodatkowe gniazdo 230 V na zewnątrz do elektrycznej płyty grzewczej.

Tekst i zdjęcia:
Piotr Łukaszewicz, informacje producenta

Zobacz więcej zdjęć nowej Californii w galerii zdjęć u góry.

Wyceń ubezpieczenie swojego kampera. Kliknij tutaj lub zadzwoń tel. 606 892 175


Piotr Łukaszewicz08.05.2024 zdjęć 8
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News