artykuły

Wszystko o branży caravaningowej w jednym miejscu Wszystko o branży caravaningowej w jednym miejscu
ReklamaBilbord - bookingcamper
W Norwegi pojedziesz szybciej z przyczepą

W Norwegi pojedziesz szybciej z przyczepą

Najważniejsza zmiana wynika z dopuszczenia przyczep do jazdy z prędkością 100 km/h. „Tempo 100” – taki komunikat ucieszy fanów caravaningu wybierających się na kempingi do Norwegii.

Idzie o plakietkę, która informuje innych uczestników dróg, że z tą przyczepą i w tym samochodzie możesz spokojnie gnać autostradą 100 km/h! Od marca br. auta zarówno ze zwykłymi przyczepami, jak i kempingowymi mogą zgodnie z przepisami jeździć szybciej.

O certyfikat Tempo 100 trzeba się ubiegać. Wybierasz się do Norwegii? Na witrynie Statens vegvesen (Norweskiego Zarząd Dróg Publicznych) możesz sprawdzić, czy konkretny samochód i przyczepa mogą uzyskać homologację Tempo 100. Trzeba wpisać nr VIN pojazdu i przyczepy. I pozytywnie odpowiedzieć na kilka pytań (Statens vegvesen, tu link do angielskojęzycznej wersji: https://www.vegvesen.no/en/vehicles/own-and-maintain/trailer/tempo100/?lang=en).

Najważniejsze, by samochód był wyposażony w układ stabilizacji toru jazdy (ESC), który uwzględnia przyczepę. Samochód musi mieć hamulce z systemem ABS, a jego dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać 3500 kg. Ponadto obowiązują wymagania dotyczące masy zespołu samochodu i przyczepy, aby pojazd ciągnący nie był zbyt lekki w porównaniu z przyczepą. Są też kolejne wymagania dotyczące wyposażenia przyczepy, które mają zapewnić stabilną i bezpieczną jazdę.

Większe obostrzenia tyczą się przyczep

Czy przyczepa jest wyposażona w amortyzatory hydrauliczne? A system sprzęgający w rozwiązania stabilizujące? Jeśli twierdząco odpowiemy na powyższe – możemy ubiegać się o certyfikat „Tempo 100”.

ReklamaSródtekstowy YT PC
Jeśli w Norwegii posiadasz przyczepę (kempingową), która ma więcej niż cztery lata, musi ona zostać sprawdzona i zatwierdzona jako zdatna do ruchu drogowego. Przyczepy dopuszczone do ruchu drogowego „Tempo 100” będą poddawane badaniom technicznym co dwa lata.

Od marca 2022 w Norwegii pojedziemy generalnie szybciej z każdą przyczepą. Poza autostradami zamiast wlec się z prędkością 60 km/h, pojedziemy 80 km/h. Na wielu trasach szybciej dotrzemy do kempingu. Co więcej, tak ma być bezpieczniej. Norweski Zarząd Dróg Publicznych spodziewa się odtąd zmniejszenia ryzyka niebezpiecznego wyprzedzania zespołu pojazdów (pojazd+przyczepa).

„Tempo 100”

Do grona uznających za bezpieczną jazdę z przyczepą z prędkością 100 km/h dołącza Norwegia. A tymczasem od dawna na autostradach i drogach ekspresowych w Niemczech, Holandii, ale też np. Szwajcarii niektóre pojazdy z przyczepami mogą otrzymać pozwolenie na jazdę z prędkością do 100 km/h. Premiowane są w ten sposób pojazdy spełniające określone (wyższe) wymagania techniczne. I tak np. w Niemczech trzeba się udać do uprawnionej jednostki badawczej celem wykonania dodatkowych badań technicznych potwierdzonych odpowiednim certyfikatem "Tempo 100". Istotne jest np., czy system sprzęgający spełnia normę ISO 11555-1 (możliwość homologacji 100 km/h). Oględziny dotyczą amortyzacji kół przyczep i działania stabilizującego systemu sprzęgającego pojazd z przyczepą. W Niemczech indeks prędkości opon (max 6-letnich) nie może być mniejszy niż 120 km/h.

ReklamaSródtekstowy 2 Ubezpieczenia zadzwon