Do sprzedania Mercedes Sprinter 313 CDI Campervan. Auto w naszych rękach od 2020 roku, a w Polsce od 2011. Poprzedni właściciel woził nim meble na krótkich odcinkach. Kupiliśmy go jako blaszaka i w tym samym roku własnoręcznie (z kilkoma wyjątkami) przerobiliśmy na campervana wraz ze zmianą przeznaczenia na samochód specjalny kampingowy. Wnętrze zbudowane i zaprojektowane tak, aby dało się w nim mieszkać i podróżować przez cały rok z dbałością o szczegóły i rozwiązania. Wszystkie urządzenia i materiały, których używaliśmy są renomowanych marek jak Webasto, Fiamma, Dometic, Elegna czy znana w środowisku karawaningowym, polska firma ABeM. Przez te kilka lat użytkowania zwiedziliśmy Polskę, dwukrotnie Włochy (Sprinterem wjechaliśmy na przełęcz Stelvio (2758 m n.p.m), odwiedziliśmy Toskanię a niedawno wróciliśmy z 2 tygodniowej podróży po Litwie, Łotwie i Estonii. Za każdym razem wracaliśmy na kołach bez większych awarii.
Izolacja – całe auto (podłoga, sufit, ściany) zostało ocieplone i wygłuszone za pomocą natryskowej piany zamknięto-komórkowej (zdjęcia do wglądu przy oględzinach). Dzięki temu na całej powierzchni znajduję się bardzo dobra izolacja termiczna jak i akustyczna oraz brak mostków termicznych. Bez problemu można podróżować w zimie ( byliśmy w Bieszczadach jeżdżąc i śpiąc przy -10 stopniach ) jak i w upalne dni dzięki dwóm oknom dachowym. Jedno z nich posiada regulowany wentylator Fiamma Turbo vent i znajduję się ono nad częścią kuchenną. Drugie okno firmy Dometic mini heki jest nad łóżkiem. Takie rozwiązanie pozwala na skuteczną wentylację i nawiew świeżego powietrza. Na wszystkie pozostałe okna dokupione zostały osłony termiczne od firmy Uszyje Na Miare.
Meble/zabudowa - W aucie zostawiliśmy ścianę grodziową ze względu na lepszą izolację oraz bardziej przytulne wnętrze. W ścianie wykonane jest małe przejście do szoferki, które zasłonięte jest drzwiami. Ścianę oczywiście można legalnie zdemontować lub powiększyć otwór między szoferką a częścią mieszkalną. Meble wykonane są z cienkiej sklejki. Gotowe do jazdy, w pełni załadowne auto, wraz z wodą i paliwem nie przekracza 3500 kg – nigdy nie przekroczyliśmy wagi 3300 kg. Szafki posiadają wewnętrze stelaże z kantówek, dzięki temu rzeczy które się w nich znajdują nie wypadają podczas jazdy. Drzwi do szafek blokowane są za pomocą magnesów neodymowych.
Toaleta/łazienka – w aucie brak jest typowej łazienki (świadomie zrezygnowaliśmy z takiego rozwiązania na rzecz zewnętrznej składanej kabiny i przenośnego prysznica) Na toaletę chemiczną przewidziane jest specjalne, wysuwane z zabudowy miejsce widoczne na zdjęciach.
Elektryka – instalacja 12v jest poprowadzona wewnątrz mebli tak, aby nie była widoczna. Dzięki temu nie trzeba się martwić czy gdzieś za ścianą znajdują się kable i można ją w łatwy sposób modyfikować. Każdy obwód posiada własny bezpiecznik dobrany zgodnie ze sztuką do mocy odbiornika i przekroju zastosowanego przewodu. Do każdego odbiornika poprowadzony jest kabel plusowy i minusowy. Instalacja jest zabezpieczona wyłącznikiem głównym. Na dachu zainstalowane są dwa panele po 180W co daje 360W łącznie. W aucie zamontowane jest urządzanie produkowane przez firmę ABeM, które zawiera w sobie regulator MPPT, przetwornicę 230V, 700W oraz ładowarkę 12V, 40A. Akumulator to YUASA LEISURELINE 115AH/750, który może być ładowny z 3 źródeł: zewnętrzne przyłącze np. na kempingu, panele solarne oraz z alternatora auta podczas pracy silnika. Nigdy nie mieliśmy problemów z brakiem prądu, nawet w miesiącach zimowych przy włączonym webasto prądu starczało spokojnie do rana. W aucie umieszczone są gniazda usb zwykłe i szybkiego ładowania oraz gniazdo 230V z przetwornicy. Oświetlenie główne LED z niezależnymi włącznikami podzielone jest na 3 sekcje. Dodatkowo zainstalowane jest oświetlenie spiżarni. Nad blatem kuchennym znajduję się listwa LED z opcją ściemniania.
Hydraulika – instalacja wodna z filterkiem, pompką zanurzeniową i baterią z mikrostykiem. Kran posiada wyciąganą wylewkę. Auto wyposażone jest w 2 zbiorniki wody – jeden na wodę czystą, drugi na szarą. Zbiornik wody czystej ma ok. 90 litrów pojemności i zamontowany jest na nadkolu wewnątrz auta. Zbiornik posiada zewnętrzny wlew wody na bocznej ścianie samochodu oraz spust pod podwoziem. Zbiornik na szarą wodę znajduję się pod samochodem i podłączony został do niego odpływ ze zlewu. Ze zbiornika wyprowadzony jest zawór spustowy z zaworem kulowym. Do grzania ciepłej wody wykorzystywany jest boiler Elegna o pojemności 6l. Wodę można grzać na 3 sposoby: po podłączeniu zasilania 230V, poprzez grzałkę na 12V (w trakcie jazdy lub przy dużym słońcu, aby nie obciążać akumulatora) oraz za pomocą Webasto.
Ogrzewanie – oryginalne Webasto AirTop, 2000 które bez problemu nagrzewa wnętrze auta i utrzymuje ciepło nawet podczas ujemnych temperatur. Umiejscowione jest pod siedziskiem zaraz obok bojlera wody.
Kuchnia – drewniany blat kuchenny w którym umiejscowiony został zlew. Na blat wyciąga się dwupalnikową kuchenkę gazową, która zasilana jest z butli 3kg (wszystko znajduję się w szafce). Jest to jedyne urządzenie gazowe w aucie. Pod blatem zamontowana jest również lodówka kompresorowa 12V firmy ABeM. Lodówka jest bardzo cicha i wydajna. Podczas naszych wyjazdów włączona była 24h, niezależnie od źródła zasilania.
Sypialnia – łóżko oparte na stelażu z drewnianych listew na których leży robiony na zamówienie materac z pianki HR40 o wymiarach 187x149x10 cm. W rzeczywistości miejsca jest jeszcze więcej, ponieważ między ścianami a materacem znajdują się deski o szerokości 10 cm na których można coś położyć.
Jadalnia – do dyspozycji mamy dwuosobowe siedzisko oraz wysuwany stół zamontowany na wzmocnionych szynach. Stół wysuwa się spod łóżka (widoczny na zdjęciach)
Przechowywanie – do dyspozycji jest 6 szafek górnych, 2 szafki pod blatem, spora szafa do wieszania ubrań oraz bardzo pojemna spiżarnia. Auto posiada też bardzo duży bagażnik.
Pojazd- Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI zarejestrowany jako samochód Specjalny Kempingowy, 3 osobowy. DMC 3500kg. Rok produkcji 2001. Wyposażony w hak holowniczy wbity w dowód oraz trzecią tablicę rejestracyjną. Silnik o pojemności 2148cm3, jedna z lepszych jednostek mercedesa w tych autach. Rozrząd na łańcuchu. Bardzo dynamiczny jak na tę masę i gabaryty. Prędkość przelotowa 120 km/h przy spalaniu 9l/100km. Olej wymieniany co roku nawet jeśli przejechaliśmy nim 5000 km. Przed każdym sezonem wraz z olejem, robiony był przegląd. Przed ostatnim wyjazdem, została wymieniona maglownica, drążki, końcówki drążków, sworznie i ustawiona zbieżność. Został zrobiony przegląd turbiny i naprawa jej wiązki. Wymieniona została również pompa wody, pasek, napinacz, rolki, przewody olejowe i wodne. Uszczelniona pompa paliwa. Na aucie zamontowane są opony wielosezonowe z bardzo ładnym bieżnikiem. Kupione nowe 3 lata temu. W tym roku wymienione wszystkie wentylki a koła zostały wyważone. Z zewnątrz sprinter prezentuje się bardzo ładnie mimo swojego wieku. . W 1/3 wysokości, w dolnej części auto pomalowane jest Raportem. Wszystkie ogniska korozji były na bieżąco usuwane i odpowiednio zabezpieczane.
Auto gotowe do sezonu i dalekich podróży.