Nadchodzą wakacje, a wraz z nimi długo wyczekiwane urlopy i spełnienie marzeń o wypoczynku i relaksie. Jedni z nas wyruszą w pieczołowicie zaplanowane objazdówki, inni zapuszczą korzenie na dłużej w wybranych lokalizacjach. Jeszcze inni ruszą w trybie mieszanym, by trochę pozwiedzać i trochę odpocząć.
Wakacje mają też to do siebie, że dysponując większą ilością czasu na rekreację, zabieramy ze sobą więcej przedmiotów, takich jak zewnętrzną kuchenkę czy sprzęt sportowy, a nawet zwierzęta domowe. Instrumentarium się rozrasta, a jak to wszystko ogarnąć na miejscu? Gdzie się urządzić, by mieć odpowiedni komfort bez względu na warunki i kaprysy pogody? Nieważne, jak duży mamy pojazd, miejsca zwykle jest za mało, by wygodnie się urządzić.
W sukurs przychodzą nam daszki, przedsionki i markizy, dzięki którym uzyskujemy dodatkową przestrzeń życiową. Liczba rozwiązań jest ogromna, od prostych daszków po obiekty całoroczne, typowo stacjonarne, jednak w tym artykule skupimy się na tych, które rozkłada się szybko, łatwo i możemy je zabrać ze sobą nawet na trasy objazdowe, gdyż ich montaż nie nastręcza większych trudności.
W ostatnich latach furorę robią wszelkiego rodzaju konstrukcje pneumatyczne, bez stałego stelażu. Wbudowane, pompowane tunele wstają niemalże same. Jeżeli mamy pompkę ręczną, ich rozstawienie wymaga od nas niewielkiego wysiłku, ale już użycie pompki elektrycznej sprawia, że właściwie wszystko robi się niemalże samo. Pozostaje nam połączenie konstrukcji z pojazdem i przymocowanie jej do podłoża. Należy jednak wspomnieć, że w przypadku nadmuchiwanych przedsionków poszycie jest cięższe, co trzeba uwzględnić przy wsuwaniu łączników w kedrę. Przy klasycznych przedsionkach jest ono lżejsze, bo stelaż jest osobno, zaś w „dmuchańcach” elementy pompowane są zintegrowane z całością, co też ma swoje zalety, ponieważ nie da się tu właściwie niczego zrobić źle. I tu już każdy musi ocenić, co będzie dla niego wygodniejsze i łatwiejsze w obsłudze.
Producenci prześcigają się w typach, rozmiarach i opcjach, by nawet najbardziej wymagający klienci znaleźli rozwiązanie najlepiej dopasowane do ich potrzeb. Mamy więc, jak już wyżej wspomnieliśmy, konstrukcje pneumatyczne i na stelażu, choć te pierwsze zaczynają wypierać z rynku te drugie. Są same daszki i ścianki do zabudowywania przestrzeni pod markizą. W ofercie producentów znajdziemy też w pełni zabudowane przedsionki, a także niezależne konstrukcje typu drive away, które stoją sobie same w najlepsze, nawet gdy pojazd, do którego są przymocowane podczas postoju, ma potrzebę wyjechania z kempingu na przykład na wycieczkę.
Wybierając optymalne rozwiązanie, warto zwrócić uwagę na kilka aspektów. Po pierwsze, w jakim trybie planujemy używać naszych przyległości – czy bardziej mobilnie, czy stacjonarnie. Tu nie bez znaczenia będzie łatwość rozstawiania konstrukcji i jej masa. Po drugie, oszacujmy ilość miejsca, która jest nam potrzebna do życia lub przechowywania sprzętu. Po trzecie, warto zweryfikować rozmiary paczki, którą będziemy musieli przewozić, musimy znaleźć na nią miejsce w bagażniku. Nie bez znaczenia jest też materiał, z którego wykonane jest poszycie, zwłaszcza jego właściwości hydrofobowe i oddychalność. Odpowiedzi na powyższe pytania ułatwią podjęcie decyzji i wybór.
Na rynku można znaleźć dziesiątki rozwiązań zarówno do przyczep, jak i kamperów. Nasz subiektywny wybór objął pozycje, które wydały nam się szczególnie interesujące.
Klasyczny przedsionek na każdą pogodę. Może być altaną, może być namiotem w zależności od tego, ile ścian postanowimy wpiąć lub zamknąć. Można go rozbudować o dodatkowy aneks, by uzyskać jeszcze więcej przestrzeni. Standardowo wyposażony w miękką, dodatkową podłogę i dywan. Występuje w wersji budżetowej, wykonanej z poliestru, lub z droższej, uszytej z polibawełny o lepszych parametrach. W łączniku między pojazdem a przedsionkiem znajduje się mnóstwo dodatkowego miejsca do przechowywania np. sprzętu sportowego.
Ciekawe rozwiązanie dla minimalistów, trochę w duchu „zrób to sam”. Do posiadanej markizy wystarczy dokupić zestaw ścianek, dzięki czemu nasz daszek przemieni się w przedsionek. Proste? Proste! Jak w szwedzkim sklepie z meblami. Co więcej, w zależności od pogody i potrzeb możemy dostawić dowolną liczbę ścianek, niekoniecznie z każdej strony. Zestaw komponujemy też trochę jak klocki – do ścianek bocznych musimy dobrać ściankę przednią odpowiedniej długości.
Brunner A.I.R. Travel II 4500 zł
Brunner oferuje sporo rozwiązań dla bardziej mobilnych fanów caravaningu. Coraz więcej też wśród nich obiektów dmuchanych oraz przedsionków typu drive away. Doskonałym przykładem łączącym te wszystkie cechy jest przedsionek A.I.R. Travel II. Dodatkowo jedna ze ścian bocznych może w słoneczne dni służyć jako dodatkowy daszek zacieniający.
Cirrus North 400 Air ok. 12 tys. zł
Ogromny przedsionek przeznaczony dla większych kamperów, pozwalający na podwojenie powierzchni mieszkalnej. Doskonale wykonany, z możliwością rozbudowy o aneks. Zapewnia komfortowe warunki mieszkaniowe dla całej rodziny bez względu na warunki pogodowe, a eleganckie wzornictwo i zasłony w oknach sprawiają, że czujemy się doprawdy luksusowo!
Brunner Trails HC A.I.R. Tech ok. 3400 zł
Nieco bardziej budżetową propozycją dla wyższych pojazdów jest przedsionek Brunnera, który w przeciwieństwie do swojego droższego poprzednika oferuje mniej miejsca, za to jest to przedsionek typu drive away. Dzięki rozpinanym ściankom oferuje sporo możliwości aranżacyjnych, co czyni go uniwersalnym w przypadku różnych warunków zewnętrznych. Jego ogromną zaletą jest też kompaktowy rozmiar po złożeniu.
Prawdziwy transformers wśród przedsionków. Może być niezależną altaną, namiotem, przedsionkiem drive away, może być również przymocowany z tyłu pojazdu – i to niekoniecznie kempingowego. HUB-a możemy połączyć także z większym samochodem osobowym typu SUV. Wszystko zależy od naszej wyobraźni i elementów, które wybierzemy przy zakupie lub dokupimy później. W puli mamy ścianki, moskitiery, różne warianty połączeń z pojazdami i aneks zwiększający powierzchnię. Dometic HUB jest więc najlepszą odpowiedzią na zmienne potrzeby – kupując bazę, otrzymujemy punkt wyjścia do różnych sposobów zagospodarowania przestrzeni.
Air X-Tension Isabella ok. 6900 zł
Klasyczna konstrukcja oparta na skrzyżowanych tunelach, przewidywana dla najmniejszych vanów. Jak we wszystkich konstrukcjach tego renomowanego, duńskiego producenta otrzymujemy tu produkt najwyższej jakości. Air X-Tension to przedsionek typu drive away, z wypinanymi ściankami bocznymi, które dają szerokie możliwości aranżacji przestrzeni.
Dometic Sunshine Air Pro od 2500 zł
Dometic Sunshine Air Pro Side Panel Set 1275 zł
Opcja minimalistyczna, może służyć jako zamiennik markizy. Zamiast słupków metalowych ma pompowaną ramę. Szybki montaż i brak metalowych elementów zapewniają wygodę i bezpieczeństwo. Aby zapewnić sobie więcej prywatności lub ochrony przed wiatrem i deszczem, można dokupić dodatkowe ścianki boczne. Produkt występuje w czterech rozmiarach, pasuje więc od najmniejszych vanów po wyższe i dłuższe kampery i przyczepy. Wymaga do montażu listwy multirail.
Berger Liberta AIR SUV ok. 3 tys. zł
Ten przedsionek jest rozwiązaniem z zupełnie innej bajki. To doskonała propozycja dla osób dopiero rozważających rozpoczęcie przygody z caravaningiem, nieposiadających pojazdu kempingowego. Dzięki tej przybudówce kamperem może zostać praktycznie każdy SUV lub większe auto osobowe powyżej 150 cm wysokości.
Adapter do montażu przedsionków ok. 200 zł
Pozwala zamontować przedsionek do pojazdów, które nie są wyposażone w szynę montażową. To przydatne akcesorium dla pojazdów, które nie są fabrycznie przystosowane do tego typu rozwiązań.
Pompka elektryczna Gale 12V od ok. 8 tys. zł
Choć do każdego przedsionka zwykle jest dołączona pompka ręczna, wysiłek włożony w rozstawienie go można zredukować niemalże do zera, używając pompki elektrycznej. To urządzenie przyda się szczególnie wówczas, kiedy mamy inne dmuchańce na pokładzie: materace, zabawki pływające czy meble, które wymagają szczególnie dużej objętości powietrza.
Viera 380 to przedsionek do przyczepy kempingowej, z pompowanym stelażem, którego tuby powietrzne są ze sobą połączone. To sprawia, że rozstawienie go jest wyjątkowo łatwe. Głębokość 300 cm. czyni ten przedsionek jeszcze bardziej wyjątkowym, ponieważ większość przedsionków z dmuchanym stelażem ma głębokość 250 cm. Kombinacja połączonych tub powietrznych i głębokości sprawia, że Obelink Viera 380 Easy Air Connected jest gotowy do użytkowania w bardzo krótkim czasie od rozpoczęcia ustawiania.
Dometic Rally AIR Tour 330 S ok. 6300 zł
Kultowe rozwiązanie Rally AIR to rezultat wielu lat innowacji konstrukcyjnych, wykonane z użyciem najnowszych technologii. Materiał Weathershield™ Tour, współczesna stylistyka, wysoki stopień regulacji i panele odpinane po obu stronach tworzą komfortową przestrzeń do wypoczynku, gdziekolwiek zaplanujesz postój. Technologia przedsionków z regulacją wysokości pozwala na mocowanie do wielu typów pojazdów Wytrzyma 200 litrów wody na godzinę na metr kwadratowy, co przekracza średnią dla Londynu – 70 litrów na godzinę w najbardziej deszczowym miesiącu.
Małe, szybko rozstawiane przedsionki, zajmujące niewiele miejsca w pojeździe, to rozwiązanie dla każdego, kto szuka większej ilości przestrzeni podczas dłuższego postoju. Przedstawione powyżej propozycje to tylko mała część rozwiązań, które oferują producenci. Liczba opcji – zarówno cenowych, jak i konfiguracyjnych – pozwoli znaleźć rozwiązanie dla każdego, nawet najbardziej wymagającego klienta.
Przedsionki nie tylko oferują więcej miejsca, ale zapewniają też schronienie przed deszczem, wiatrem i słońcem, uprzyjemniając wypoczynek. Można w nich urządzić kuchnię, salon, bawialnię, sypialnię lub bezpieczny kąt dla podróżujących z nami zwierzaków, zaś łatwe i szybkie składanie sprawia, że ich rozstawienie nie kosztuje nas dużo wysiłku.
Systemy modułowe sprawdzają się w wielu dziedzinach życia. Możliwość montażu do urządzenia głównego różnych akcesoriów peryferyjnych i rozszerzenie możliwości funkcjonalnych są obecne również w caravaningu. Przyjrzyjmy się możliwościom przedsionka Dometic Rally AIR Tour 330 S. Do „bazy” możemy doczepić aż pięć różnych modułów, między innymi:
AIR Conservatory – oranżeria wyposażona w zapinaną ściankę, doskonale nadająca się dla dodatkowych gości, zwierząt czy przedmiotów; koszt: 2150 zł
AIR Annexe – aneks poszerzający powierzchnię sypialną lub magazynową z dodatkowym namiotem wewnętrznym i zapinaną ścianką; koszt: 2000 zł
AIR Tall Annexe – wysoka sypialnia z izolującym namiotem wewnętrznym i ścianką oddzielającą aneks od namiotu bazowego; koszt: 2425 z
Manuela Warzybok
Artykuł pochodzi z numeru 4 (124) 2025 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.