Czego potrzebuje fan karawaningu, który ma zamiar na wakacje podróżować swoim autem wraz z przyczepą kempingową? Przede wszystkim niezawodnego pojazdu, komfortowego, ale zarazem silnego i, o czym wielokrotnie się przekonaliśmy, z napędem na 4 koła. Taki właśnie jest nowy model Mitsubishi Eclipse Cross, który zawitał do Polski podczas specjalnej prezentacji dla mediów. Nowe Mitsubishi Eclipse Cross, którego nazwa pochodzi od nazwy słynnego, wyścigowego konia, zachwyca sportową sylwetką SUV-a coupe, znakomitymi osiągami i precyzją prowadzenia, gwarantowaną przez sztywne, choć komfortowe zawieszenie i najnowszą generację znanego z Mitsubishi Lancera Evolution układu kontroli napędu na 4 koła - Super-All Wheel Control.
Miano Eclipse pochodzi od najszybszego w historii konia wyścigowego, który narodził się w XVIII wieku podczas zaćmienia słońca i wygrywał wszystkie gonitwy z kilkunastometrową przewagą. Szacuje się, że geny tego niezwyciężonego czempiona można obecnie znaleźć u 85% koni wyścigowych na świecie. Nazwa Eclipse w połączeniu ze słowem „cross” – „przekraczać” – mówi otwarcie, że mamy do czynienia ze sportowym SUV-em, który nie boi się żadnego wyzwania i jest gotów, by tworzyć nową legendę.
SUV w stylu coupe
Eclipse Cross to samochód w typie, jakiego Mitsubishi nigdy dotąd nie oferowało. Jest dopełnieniem dwóch pozostałych SUV-ów marki, ASX oraz Outlandera, klasycznych aut tego typu, o różnym formacie, ale wspólnym języku stylistycznym. Eclipse Cross jest niewątpliwie także SUV-em, ale SUV-em o sportowym charakterze, podkreślonym przez linię nadwozia, łączącą na drodze przekraczania granic model kompaktowy idealny dla rodzinnego użytku w mieście z wysokim, z praktycznym i nielękającym się żadnego podłoża modelem uterenowionym oraz z usportowionym autem czerpiącym pełnymi garściami z niebywale obfitej historii Mitsubishi w motorsporcie. W dzisiejszym świecie takie samochody, jak Eclipse Cross, noszą nazwę „kompaktowy SUV coupe”. Mitsubishi zaakceptowało to formalne sklasyfikowanie, ale nadaje mu znacznie bogatsze znaczenie i o wiele intensywniejszą treść.
Design rzuca się w oczy
Wyraziste, zarazem ostre i miękkie linie, doskonałe wkomponowanie bezwzględnej funkcjonalności w stylistyczną głębię, wtopione w nadwozie SUV-a akcenty sportowe w postaci wydłużonej linii maski i opadającego w tył dachu z „podwójną bańką” służącą poprawie aerodynamiki i zwiększeniu przestronności kabiny bez konieczności stosowania ogromnych, przytłaczających, kanciastych kształtów rodem z pojazdów użytkowych, a także wielki rozstaw osi i inteligentnie rozwiązana koncepcja optycznie dwudzielnej klapy bagażnika – wszystko to sprawia, że Eclipse Cross jest pojazdem dostrzegalnym natychmiast i kojarzącym się jednoznacznie z atletyczną dynamiką i bezwzględną wszechstronnością. Niespotykany dotąd w motoryzacji sposób lakierowania nadwozia, dający trójwymiarowy efekt głębi, jest tu tylko – i aż – uzupełnieniem, wartością dodaną.
Świetne wyciszenie i przyjazna technika = komfort
Komfort to kwestia, której nadano ogromne znaczenie, również w sensie akustycznym. Kabina nowego modelu Mitsubishi jest świetnie wyciszona dzięki wygłuszeniu komory silnika, izolacji funkcjonalnej elementów zawieszenia od karoserii oraz sięgnięciu po rozwiązania nadwoziowe o cechach wspierających wyciszenie – jak np. specyficzna konstrukcja obramowania szyb. Wyposażenie kabiny to odpowiedź na współczesność i wymagania, jakie stawiają swym samochodom świadomi użytkownicy. Eclipse Cross oferuje kierowcy i pasażerom pełną łączność elektroniczną ze światem zewnętrznym, integrację dla najpopularniejszych systemów operacyjnych smartfonów oraz innych urządzeń przenośnych i przyjazne metody użytkowania tych rozwiązań – jak choćby najwyższej jakości wyświetlacz dotykowy czy sterownik gładzikowy (touchpad), działający dokładnie jak jego odpowiednik w laptopie.
A pod maską nowy silnik benzynowy, zmodernizowany diesel i 3 różne skrzynie biegów
Do napędzania auta zastosowano dwa silniki, ultranowoczesny benzynowy i dalece zmodernizowany wysokoprężny. Oba są turbodoładowane i oba mają bezpośredni wtrysk paliwa do komór spalania. Oba spełniają z nadwyżką wszystkie obecne i większość dopiero zapowiadanych wymagań związanych z czystością spalin i ilością zużycia paliwa.
Silnik benzynowy to zupełnie nowa jednostka o pojemności 1,5 l. Bezpośredni wtrysk paliwa i inteligentne sterowanie trybami pracy turbodoładowania to tylko dwa spośród nowoczesnych rozwiązań, które znalazły tu zastosowanie. Wśród innych warto wspomnieć o zintegrowaniu kolektora wylotowego z głowicą silnika, oraz o zmiennych fazach rozrządu zarówno dla strony dolotowej, jak i wylotowej silnika, czy ultralekkich rozwiązaniach materiałowych. Ten silnik, który imponuje szybkością reakcji na ruchy pedału gazu oraz elastycznością, dostępny jest w połączeniu z nowym wcieleniem manualnej, 6-stopniowej skrzyni biegów lub z przekładnią CVT o predefiniowanych 8 przełożeniach wirtualnych dla trybu jazdy sport.
Turbodiesel – silnik o pojemności 2,2 l – to nowoczesne wcielenie znakomitej jednostki napędowej znanej już z innych modeli Mitsubishi. Przed zamontowaniem w Eclipse Cross poddano go jednak tak wielu i tak głębokim modernizacjom, że właściwie można już mówić o nowym napędzie. Jest po pierwsze o wiele lżejszy. Po drugie, dzięki nowym materiałom i nowym technologiom ogromnie zredukowano jego wewnętrzne tarcie. Po trzecie, nowy system wtrysku paliwa połączony z zupełnie nowym oprogramowaniem zapewnia nie tylko znaczący wzrost parametrów, ale i ogromną poprawę reakcji na ruchy pedału gazu i lepsze oczyszczanie spalin. Kolejnym elementem podnoszącym sprawność i kulturę pracy tego silnika jest jego seryjne łączenie z nowoczesną, 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów wyposażoną w szereg rozwiązań poprawiających smarowanie, szybkość reakcji i możliwości powiązane z technikami ekonomizacji, jak system start-stop.
Super-All Wheel Control (S-AWC)
Każdy z silników w Eclipse Cross może być połączony z napędem tylko na oś przednią lub na obie osie. W tym drugim przypadku Mitsubishi szczodrze czerpało z doświadczeń gromadzonych przez 80 lat produkcji aut 4x4, ale też z 30-letniej tradycji inteligentnego sterowania dostarczaniem napędu do każdego z czterech kół, w czym najbardziej znanym dowodem na mistrzostwo konstruktorów było 5 tytułów mistrzowskich w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata. W autach szosowych takich, jak na przykład słynny Lancer Evolution i Outlander PHEV Mitsubishi od dawna stosuje znakomite rozwiązanie łączące świetną konstrukcję i wyśmienite sterowanie – system nazywany dziś Super-All Wheel Control (S-AWC). Jest to mechaniczno-elektroniczny układ zapewniający w każdych warunkach optymalną dystrybucję siły napędowej pomiędzy koła samochodu w oparciu o dane z Układu Aktywnej Kontroli Uślizgu i czujników umieszczonych w całym aucie, w tym czujnika kąta obrotu kierownicy, czujnika przyspieszenia wzdłużnego, przyspieszenia bocznego, czujnika znoszenia (zestawia rzeczywistą trajektorię ruchu auta z teoretyczną, której życzy sobie kierowca), prędkości, obciążenia itp. S-AWC zapewnia lepszą dokładność śledzenia toru jazdy na zakrętach, podwyższenie stabilności jazdy na wprost, stabilności przy zmianie pasa ruchu czy przy jeździe po nawierzchni o niskim współczynniku przyczepności, standardowo dzieląc moment napędowy na przednie i tylne koła w proporcji 80/20%, która może zostać błyskawicznie i stale zmieniana maksymalnie do 55/45% w trybie AUTO. Napęd może być przenoszony w trzech trybach wybieranych przez kierowcę – są to Auto, Gravel („szuter”) oraz Snow („śnieg”).
Auto pełne systemów bezpieczeństwa
Mitsubishi Eclipse Cross to także samochód otaczający swych pasażerów opieką i ochroną, wyposażony w najnowocześniejsze technologie i rozwiązania gwarantujące maksimum zabezpieczenia aktywnego i pasywnego. Na pokładzie auta znajdziemy m.in. system ograniczający skutki kolizji czołowych (oparty na obserwacji przedpola przez kamery oraz sensory radarowe), który ostrzega o ryzyku kolizji, ogranicza jej skutki, a nawet potrafi jej zapobiec dzięki funkcji automatycznego hamowania awaryjnego; system informujący o niezamierzonej zmianie pasa, o obecności innego użytkownika drogi w martwym polu lusterek, o ruchu poprzecznym za samochodem, mamy tu adaptacyjny tempomat z automatycznym utrzymywaniem bezpiecznego odstępu od poprzednika, a także automatyczne sterowanie przełączaniem między światłami mijania i drogowymi, elektryczny hamulec postojowy czy system kamer dookólnych, z których komputer komponuje na ekranie centralnym obraz pokazujący samochód „z lotu ptaka”.