artykuły

nasze-testyNASZE TESTY
ReklamaBilbord - WCF 26.04-12.05 Sebastian
Osobówka – ciężarówka – półintegra. Bürstner Lyseo TD 727 G

Osobówka – ciężarówka – półintegra. Bürstner Lyseo TD 727 G

Czas czytania 9 minut

Czy wiedzieliście, że producentem i co zrozumiałe pomysłodawcą pierwszego na świecie półzintegrowanego kampera jest właśnie firma Bürstner? To jeden z kamieni milowych sławy tej marki, zapisany w historii caravaningu pod rokiem 1988, chociaż czerwone słoneczko widoczne w logo ukazało się nad horyzontem w 1958 roku, kiedy to w niewielkiej manufakturze rozpoczęła się produkcja przyczep…

Wspomniany element logo marki Bürstner jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych w świecie caravaningu. Firmowy znaczek umieszczany na tylnej ścianie pojazdu, w którym czerwone kółko zapala się wraz z naciśnięciem pedału stopu, nie pozostawia marginesu na pomyłkę – od razu wiadomo, jakiej marki kamper jedzie przed nami. Naturalnie dekoruje on także tylną ścianę testowanego przez nas modelu Lyseo w wersji TD 727 G.

Osobówka – ciężarówka – półintegra. Bürstner Lyseo TD 727 G 1

Masa i spalanie

Test pojazdu miał miejsce podczas wyprawy caravaningowo-kolarskiej o nazwie Camper Ride Paris-Roubaix Challenge 2023, co wiązało się nie tylko z transportem rowerów i ogromu kolarskiego sprzętu, ale też bytowaniem na pokładzie 4 dorosłych reprezentantów płci „brzydszej” o nie zawsze estetycznych nawykach porządkowych. To znakomite walory do sprawdzenia uwarunkowań podróżniczych pojazdu, jako że podczas wyprawy licznik Fiata Ducato z silnikiem Multijet 3 Euro VI E, 2,2 l, 160 KM pokazał przebieg 5500 km! Tyle bowiem przejechaliśmy podczas 10 dób ciągłego użytkowania, w warunkach wysoce mobilnych. 
Pomimo że Lyseo TD 727 bez wątpienia należy do kategorii dużych kamperów półzintegrowanych, nieprawdopodobnie niskie okazało się spalanie w trasie. Pojazd został zarejestrowany dla dmc 4,4 t, co warunkowało możliwość prowadzenia go wyłącznie przez kierowców dysponujących prawem jazdy kategorii C. Patrząc jednak na wspomniane niskie zużycie paliwa, było to cechą wyłącznie formalną. Trudno bowiem znaleźć pojazd ciężarowy, który przy jeździe z prędkościami autostradowymi byłby w stanie, tak jak testowany model marki Bürstner, spalić 12 l/100 km paliwa, a na niektórych przelotach nawet 11 l oleju napędowego.

ReklamaOsobówka – ciężarówka – półintegra. Bürstner Lyseo TD 727 G 2
Ilość bagażu w postaci sprzętu sportowego i rzeczy osobistych oraz 4 dorosłe osoby to tonaż przekraczający mocno limit 3,5 t, a więc rejestracja jako pojazd ciężarowy specjalny kempingowy okazała się zbawienna i, jak widać, bez większych strat dla portfela w momencie tankowania. Czy aerodynamika zabudowy miała tutaj znaczenie? Niewątpliwie, chociaż poziom hałasu generowanego wewnątrz podczas jazdy z prędkością 120 km/h oscylował wokół 80 dB, co jest wartością akceptowalną, ale już odczuwalną w trakcie pokonywania dużych dystansów. Wysokość pojazdu zamyka cyfra 295 cm i jest to optymalna wartość dla większości tego typu maszyn, nie mniej – nie więcej korzystna dla oporów czołowych we współpracy z opływowym kształtem nadbudowy szoferki. Manualna skrzynia biegów również miała znaczenie. Mniejsza niż w przypadku przekładni automatycznych wygoda, ale niższe spalanie dzięki umiejętnej jeździe, doborowi przełożeń.
Pewnym problemem może być bardzo duży nawis, który przy mocnym załadowaniu również sporych rozmiarów bagażnika odbija się na komforcie prowadzenia. Naprawdę czuć na kierownicy, kiedy na zasadzie równoważni koła skrętne chciałyby się oderwać od podłoża. To rzecz jasna mocno przesadzona wizja, jednak dużą masę poza tylną osią rzeczywiście się czuje. Trzeba też uważać na strome zjazdy, podjazdy i progi, aby nie uszkodzić tylnego pasa kampera.

Osobówka – ciężarówka – półintegra. Bürstner Lyseo TD 727 G 3

Sznyt harmonii

Harmony Line to określenie eleganckiego sposobu wykończenia wnętrza kamperów marki Bürstner. Styl i design to walory, które cieszą oko i decydują o poczuciu komfortu, nic więc dziwnego, że wybór materiałów wnętrza, ich kolorystyka dobrana ze smakiem budzą bardzo pozytywne emocje. W przypadku testowanego modelu TD 727 G mamy do czynienia z prostym, ale jakże skutecznym, zawsze działającym zabiegiem, kiedy zastosowanie wewnątrz mocno kontrastujących kolorów wywołuje ekskluzywne skojarzenia. Królują jasnokremowe lub białe powierzchnie ścian, białe w wykończeniu fortepianowego połysku drzwiczki szafek oraz ciemnoszare blaty i ścianki meblowe. Wrażenia dopełniają srebrne uchwyty i elementy armatury wraz ze skóropodobnymi obiciami tapicerskimi siedzeń salonu i kapitańskich obrotowych foteli w szoferce.

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Rozplanowanie wnętrza jest niezwykle ergonomiczne, co widać od razu po wejściu do środka. Przestrzeń to poniekąd zasługa długości pojazdu, która wynosi „7 i pół metra, bez jednego centymetra”. Szerokość jest dość typowa, więc bez rymowania podkreślmy parametr 230 cm. Wymiary pozwoliły więc na, zaczynając od przodu pojazdu, wykonanie ogromnego salonu typu face-to-face, kuchni z blatem typu L oraz moim zdaniem „asa w rękawie” tego modelu, czyli strefy sanitarnej oraz sypialni z 2 niezależnymi łóżkami z możliwością powiększenia o środkowe łóżko. Tutaj moim zdaniem pojawia się drobny mankament konstrukcji, jakim jest łącznik – dostawka spajająca łóżka. To płyta z fragmentem identycznego jak we wszystkich łóżkach materaca, wyposażona w haki do zaczepienia jej na ramach, przedłużająca środek sypialni prawie do krawędzi wejścia. To rozwiązanie znane, jednak ten element jest nieporęczny, często będzie przekładany „z kąta w kąt”, stąd prawdopodobnie podczas użytkowania z czasem ulegnie uszkodzeniu lub zużyciu. Nie należy też do lekkich.
Jako kontrę dla tego detalu o niezobowiązującej ergonomii trzeba wyróżnić z mocnym plusem pojemność szafek – 3 w sypialni i 4 pod opuszczanym łóżkiem w salonie. Są duże, pozwalają na składowanie koszul, złożonych ręczników i przedmiotów sporych rozmiarów. Precyzyjnie spasowane drzwiczki z solidnymi zawiasami, bez obaw co do szybkiego zużycia. Harmony Line to także przemyślane oświetlenie. Potrafi być naprawdę klimatyczne, a to za sprawą LED-owych listew, iluminacji dekorów w sypialni, podświetlania cokołów. Może być także wydajne i dobrze wypełniające przestrzeń, kiedy musimy oświetlić całe wnętrze kampera.

Osobówka – ciężarówka – półintegra. Bürstner Lyseo TD 727 G 5

Dyspersja świetlna

Projektanci serii Lyseo, nie tylko testowanego TD 727 G, położyli, jak wspomniałem, spory nacisk na oświetlenie. To nastrojowe i główne to jednak nie wszystko, czym może pochwalić się pojazd. Zewnętrznego światła dostarcza potężnych rozmiarów listwa LED-owa o długości 4,5 m, umieszczona pod markizą, która ciągnie się również wzdłuż całej zabudowy mieszkalnej. Ciekawym dodatkiem są przypodłogowe świetliki, uaktywniające się w momencie opuszczenia nóg z łóżka, pokazujące drogę do toalety, lub kuchni, jeśli ktoś jest nocnym parówkożercą. Ich funkcja jest podobna jak w normalnym domu – wskazują drogę oraz nie wybudzają za bardzo nocnego marka z „trybu lunatykowania”.
Kolejnym elementem świetlnym zasługującym na uznanie są adaptowalne punkty świetlne produkcji Dometica, które możemy instalować w dowolnym miejscu na aluminiowych szynach. Te znajdują się pod szafkami po obydwu stronach salonu, pod wisząca szafką kuchenną oraz nad wezgłowiem w sypialni. Kąt światła również można dobierać dowolnie, a temperatura barwowa odpowiada pozostałym punktom świetlnym całej zabudowy.
To jednak nie wszystko… Ciekawość wzbudzają 2 nietypowe gniazda sporych rozmiarów, znajdujące się w plastikowej kieszeni drzwi oraz na półce nad głową kierowcy. To miejsca ładowania Bürstner Home Light, wielofunkcyjnej lampy pochodni, za którą firma otrzymała German Design Award w 2021 r. oraz rok wcześniej. Lampa jest połączeniem nowoczesnego wzornictwa i wielofunkcyjności. Można ją zadokować za pomocą uchwytu magnetycznego stopki w różnych miejscach w pojeździe, zyskując bardzo szeroką gamę efektów świetlnych; może być ściemnianą lampą stołową, w jednym pojeździe można połączyć kilka podobnych lamp w ramach jednej funkcji.

Osobówka – ciężarówka – półintegra. Bürstner Lyseo TD 727 G 6

Strefa sanitarna

Celowo używamy określenia przestrzennego, ponieważ tu w pełni znajduje ono uzasadnienie. Jednym z hitów Lyseo TD 727 G jest właśnie umieszczenie kabiny prysznicowej po prawej stronie pojazdu, naprzeciw łazienki z toaletą po stronie lewej. Na taki rozkład pozwala naturalnie długość pojazdu. Nie byłoby w tym niczego szczególnego, gdyby nie możliwość odizolowania się od sypialni przesuwnymi drzwiami oraz od salonu drzwiami uchylnymi, tworząc indywidualną przestrzeń. Co więcej, wystarczy jeden ruch ręki, aby sięgnąć do głębokiej szafki w sypialni z szufladami typu cargo. Naprzeciwko niej umieszczono równie wielką szafę z wysuwanym wieszakiem na ubrania. Można powiedzieć, że to kompletne wyposażenie sypialni.

Osobówka – ciężarówka – półintegra. Bürstner Lyseo TD 727 G 7

Kilka kropli goryczy

Mankamenty, tak jak w każdym pojeździe kempingowym, są tutaj obecne. To jednak drobiazgi łatwe do poprawy… No, może poza jednym. Otóż siedzenia dla pasażerów podróżujących na tych adaptowanych z funkcji kanapy zaprojektował prawdopodobnie konstruktor madejowego łoża. Ukłony uznania dla tych, którzy są w stanie podróżować na nich dalej niż na odległość 100 km. Utrzymanie wymuszonej przez pionowe oparcie pozycji wertykalnej jest zemstą ortopedy. Dodatkowych wrażeń dostarczają uciekające spod pośladków w kierunku podudzi siedzenia. Na szczęście większość tego typu rozwiązań także u innych producentów dostarcza podobnych wrażeń, jest więc nad czym pracować. Innym mankamentem są obrzeża płyt meblarskich. Tam, gdzie nie mają one kontaktu z bagażami, produktami spożywczymi, butami – wszystko jest w porządku. Wystarczy jednak jeden nieopatrzny ruch podczas wyciągania z lodówki mleka, a zawadzając plastikowym kołnierzem butelki, można oderwać fragment okleiny. Trudno, kampery są delikatne, nic nowego. Jednak w takich miejscach, przy często eksploatowanych sprzętach warto pokusić się o wzmocnienia lub inną technologię produkcji.
Ostatni akapit narzekań poświęcamy na brak gniazd USB lub sieciowych dla użytkowników sypialni w salonie. Po opuszczeniu łóżka dobrze byłoby znaleźć slot do podłączenia telefonu lub komputera do ładowania, co najczęściej dzieje się właśnie w porze nocnej. Niestety – tutaj ich brak. A jak mniemam, ich wykonanie powinno być banalne, można je przecież zamontować na ściance szafki kuchennej lub oddzielającej zabudowę mieszkalną od kabiny.

Całoroczny…

Tak, ponieważ ta cecha definiuje też kompleksowość Lyseo TD 727 G. Kanapkowa podłoga gwarantuje dobrą izolację, jej grubość to 40 mm, ścian i sufitu 30 mm, dzięki czemu termika jest znakomita, z kolei ogrzewanie gazowe Truma 6 potrafi zaoszczędzić sporo paliwa. Jest też podgrzewanie zbiornika szarej wody, które doceni każdy, kto miał już okazję kempingować w śniegu i mrozie. 
W praktyce podczas użytkowania w warunkach Camper Ride’u półintegra Bürstnera spełniła pokładane w niej nadzieje z nawiązką. Kuchennej przestrzeni wystarczało do przygotowywania prostych posiłków i przy dobrej organizacji do suszenia naczyń. Płaszczyzna nad lodówką okazała się doskonałym składem wszystkich doraźnych pomocników, takich jak latarka, klucze, kamerki lub rękawice. Pojemności zbiorników na media również były wystarczające do użytkowania przez 4 mężczyzn na czas około 2 dni, czyli od jednego kempingu do drugiego. Zainstalowany hak pozwolił na założenie bagażnika rowerowego, co również okazuje się całkiem niezłym rozwiązaniem, jeśli potencjalnego kupca nie interesuje dziurawienie tylnej ściany pojazdu. Zalety można by mnożyć… Bürstner Lyseo TD 727 G jest ogromny, mocny i ma spory potencjał!

Tekst i zdjęcia: Szymon Kwiatkowski

Artykuł pochodzi z numeru 3 (111) 2023 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator17.07.2023 zdjęć 21
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News