artykuły

przepisy-prawnePRZEPISY PRAWNE
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Prawo jazdy na kampera - zasady, przepisy
  fot. Freepik

Prawo jazdy na kampera - zasady, przepisy

Czas czytania 4 minuty

Prawo jazdy na kampera to temat, który wzbudza wiele pytań. W zdecydowanej większości przypadków wystarczy nam prawo jazdy kategorii B, a więc takie samo, jakiego potrzebujemy do prowadzenia zwykłych samochodów osobowych. Kiedy masa dopuszczalna kampera przekracza 3,5 tony potrzebujemy dodatkowych uprawnień. Informacje o masie znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym pojazdu w rubryce F.

Spis treści

Czy kamper to pojazd osobowy?

Każdy zarejestrowany pojazd ma swoje określone przeznaczenie. Kampery, służące do przewozu ludzi, w pewnym sensie są więc pojazdami osobowymi, natomiast najczęściej zarejestrowane są jako „pojazd specjalny kempingowy”. Tak jest zawsze w przypadku kamperów budowanych przez profesjonalne fabryki. 

Analogiczna rejestracja powinna mieć miejsce w przypadku samodzielnej przebudowy pojazdu dostawczego na kampera. Nie wszyscy tak robią, natomiast zdecydowanie warto z kilku powodów. Po pierwsze: możemy mieć problemy podczas kontroli drogowej lub badania technicznego. Po drugie: nieodnotowana w dokumentacji pojazdu zmiana przeznaczenia może być różnie interpretowana przez towarzystwa ubezpieczeniowe.

Prawo jazdy a DMC

Wymagane prawo jazdy zależy od DMC, czyli od Dopuszczalnej Masy Całkowitej, a nie od przeznaczenia pojazdu, wpisanego w dowodzie rejestracyjnym. Jeśli DMC nie przekracza 3,5 tony, wystarczy nam prawo jazdy kat. B, niezależnie od tego, czy prowadzimy pojazd osobowy, dostawczy czy specjalny. 

Co ciekawe, prawo jazdy B uprawnia nawet do prowadzenia samochodu ciężarowego o DMC mniejszym niż 3,5 tony. Tak było w przypadku tego, testowanego przez nas Forda Rangera z kapsułą mieszkalną:

Jakie przepisy to regulują?

Obowiązujące w Polsce przepisy prawne wyróżniają 16 różnych kategorii prawa jazdy. Najpopularniejsze to oczywiście A (motocykle), B (pojazdy do 3,5 tony), C (powyżej 3,5 tony), D (przewóz osób). Mówi o tym szczegółowo „Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami”. Wiele informacji na ten temat znajdziecie również w ustawie „Prawo o ruchu drogowym”.

Jaki kamper na prawo jazdy B?

Zdecydowana większość kamperów dostępnych na rynku posiada DMC poniżej 3,5 tony. Szacuje się, że takich pojazdów jest około 95%. Oznacza to, że do ich prowadzenia nie potrzeba żadnych dodatkowych uprawnień, poza prawem jazdy kategorii B. 

Dotyczy to zarówno tych najmniejszych kamperów (tzw. urban camper), jak na przykład popularny Volkswagen California, ale również dużych i wygodnych pojazdów kempingowych. Alkowy, kampery półzintegrowane lub pełne integry w większości przypadków mają w dowodzie rejestracyjnym wpisaną DMC na poziomie 3,5 tony. 

prawo jazdy na kampera Kamper Bürstner Delfin T 732. Długość: 7200 mm, szerokość: 2320 mm, wysokość: 2920 mm. DMC: 3500 kg, masa w stanie gotowości do jazdy: 2945 kg Choć jest to duży pojazd, do jego prowadzenia wystarczy prawo jazdy B. Fot. baza „Polskiego Caravaningu”. 

Czasami możemy być zaskoczeni, że w tej puli mieszczą się nawet bardzo duże kampery, których prowadzenie z punktu widzenia kierowcy, bardziej przypomina podróżowanie małym autobusem niż pojazdem osobowym. Zanim wsiądziemy po raz pierwszy za kierownicę takiego kampera i ruszymy w trasę, warto może trochę poćwiczyć manewry na bezpiecznym terenie. 

Oto przykład takiego pojazdu, który testowała nasza redakcja: 

Kiedy trzeba mieć prawo jazdy C do jeżdżenia kamperem?

Wówczas, gdy DMC jest wyższe niż 3,5 tony. Takie pojazdy mają swoich zwolenników. W Polsce nie jest ich wiele, ale obserwuje się wzrost zainteresowania. 

Kupując lub wypożyczając kamper o DMC powyżej 3,5 tony musimy liczyć się z wyższymi opłatami na parkingach oraz drogach szybkiego ruchu. Duży kamper ma swoje zalety. Większa przestrzeń wewnątrz (pojazdy mogą być dłuższe i większe, skoro producenta nie ogranicza waga). 

Ponadto można w nich stosować cięższe, a przez to bardziej trwałe materiały, wyposażać pojazd w dodatkowe akcesoria, nie martwić się o rzeczywistą wagę naszego pojazdu. W przypadku kamperów z DMC do 3,5 tony masa dopuszczalna wpisana w dowodzie niestety może niestety nieco się różnić od tej, którą wskaże waga podczas drogowej kontroli. Szczególnie po spakowaniu bagaży, żywności i wszystkich członków wyprawy może okazać się, że nie mieścimy się już w limicie. 

Prawo jazdy dla kierowcy kampera - zmiany 

Niewykluczone, że wkrótce nastąpią zmiany prawne i kategoria B prawa jazdy będzie pozwalała na prowadzenie cięższych pojazdów, z DMC na poziomie 4,25 tony. 

Sprawą zajmuje się Parlament Europejski. Szczegóły opisaliśmy w tym artykule


Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News