artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Międzynarodowe prawo jazdy dla kierowców aut kempingowych

Czas czytania 6 minut
Międzynarodowe prawo jazdy dla kierowców aut kempingowych
Aby bez przeszkód podróżować kamperem po kontynencie afrykańskim, trzeba legitymować się międzynarodowym prawem jazdy 

Większość z nas podróżuje po Polsce i po krajach Unii Europejskiej. Jednak gdy chcemy wyjechać do kraju, który nie jest w UE, i móc podróżować tam kamperem lub z przyczepą, powinniśmy legitymować się międzynarodowym prawem jazdy. Zobaczmy, czym ono jest i jak je uzyskać.

Warto na początku podkreślić, że nie tylko w krajach UE wystarczy nam „zwykłe”, polskie prawo jazdy, podobnie jest w krajach Europejskiego Obwodu Gospodarczego (Islandia, Liechtenstein, Norwegia) i w Szwajcarii. Zatem gdzie międzynarodowego prawa jazdy będziemy potrzebować? Na pewno w Stanach Zjednoczonych i w krajach afrykańskich, azjatyckich czy Ameryki Południowej.

Odpis – zawsze z polskim dokumentem

Międzynarodowe prawo jazdy jest tak naprawdę odpisem polskiego dokumentu. To taka miniksiążeczka licząca siedem stron (wzory prezentujemy obok), formatem przypominająca paszport, która – co trzeba podkreślić – nie jest samodzielnym dokumentem i dlatego należy je zawsze okazywać z polskim prawem jazdy. Nie zapomnijmy więc zabrać za granicę naszego podstawowego dokumentu!

Dobra wiadomość jest taka, że skoro międzynarodowe prawo jazdy jest tylko odpisem, nie trzeba zdawać żadnych dodatkowych egzaminów, a uzyskać je może każdy posiadacz polskiego dokumentu.

Dwie konwencje – dwa rodzaje prawa jazdy

Międzynarodowe prawo jazdy jest wydawane w dwóch rodzajach – w zależności od tego, jaka konwencja o ruchu drogowym jest podstawą i jaka obowiązuje w danym kraju (często kraje podpisały obie konwencje). Na podstawie Konwencji Genewskiej o ruchu drogowym z 19 września 1949 roku, według artykułu 24: „Każde z Umawiających się Państw udzieli każdemu kierowcy, który znajdzie się na jego terytorium i który spełnia warunki przewidziane w załączniku 8, zezwolenia na prowadzenie na swoich drogach, bez ponownego egzaminu, pojazdów samochodowych, należących do rodzaju lub rodzajów określonych w załączniku 9 i 10, na których prowadzenie po złożeniu dowodu swych kwalifikacji – kierowca uzyskał ważne pozwolenie, wydane przez właściwe władze innego Umawiającego się Państwa (…)”. Analogiczne postanowienia zawiera Konwencja Wiedeńska z 8 listopada 1968 roku o ruchu drogowym (art. 41).

ReklamaMiędzynarodowe prawo jazdy dla kierowców aut kempingowych 1
Co musimy zrobić? Zobaczyć, czy kraj, do którego chcemy się wybrać, podpisał pierwszą czy drugą konwencję, i zwrócić się o wyrobienie dokumentu na postawie jednej z nich. Poniżej prezentujemy listę krajów – sygnatariuszy obu konwencji.

I jeszcze mała uwaga: jeżeli nie znaleźliśmy na liście konwencji danego kraju, sprawa nie jest stracona. Zapytajmy w ambasadzie, czy w danym kraju obowiązuje międzynarodowe prawo jazdy. Niektóre je uznają, mimo że nie są stroną konwencji.

W trzy dni na maksymalnie trzy lata

Aby uzyskać międzynarodowe prawo jazdy, należy złożyć wniosek w starostwie powiatowym (w gminie). Wymagane dokumenty to: wniosek (do pobrania na stronach urzędów), dowód osobisty lub inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości, dowód uiszczenia opłaty za wydanie prawa jazdy, kserokopia posiadanego prawa jazdy i jedna kolorowa fotografia o wymiarach 35×45 mm.

Wniosek można złożyć w dowolnym momencie, tym bardziej, że w tym przypadku czas oczekiwania na dokument jest bardzo krótki, wynosi maksymalnie trzy dni robocze. W niektórych przypadkach międzynarodowe prawo jazdy można uzyskać nawet od ręki.

Co istotne, we wniosku zaznaczamy, na podstawie której konwencji chcemy mieć wykonany dokument – wiedeńskiej czy genewskiej. Nic nie stoi na przeszkodzie, by wyrobić oba dokumenty, bo to tylko niewielki dodatkowy koszt. Za każdy dokument zapłacimy 35 złotych. Dwa dokumenty kosztować nas będą 70 złotych, co nie jest dużą kwotą, biorąc pod uwagę koszty egzotycznej wyprawy. Pamiętajmy, by w tym przypadku przygotować dwa zdjęcia.

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Międzynarodowe prawo jazdy nie jest dokumentem bezterminowym. Wystawia się go na trzy lata lub krócej, jeżeli to wynika z posiadanego krajowego prawa jazdy. Także kategorie uprawniające do prowadzenia pojazdów będą takie, jakie mamy w krajowym dokumencie.

Na koniec zaskakująca nieco uwaga: wydane w Polsce międzynarodowe prawo jazdy nie jest ważne w ruchu na terytorium naszego kraju. Oznacza to także, że nie zostanie ono wydane przy zawieszeniu polskiego dokumentu.

Dlaczego warto uzyskać międzynarodowe prawo jazdy?

Dzięki niemu można kierować pojazdami w krajach znajdujących się poza Unią Europejską, które są stronami Konwencji Wiedeńskiej albo Konwencji Genewskiej. Dokument wyrobimy za kilkadziesiąt złotych, czekając maksymalnie trzy dni. Międzynarodowe prawo jazdy ważne jest maksymalnie trzy lata.

Międzynarodowe prawo jazdy dla kierowców aut kempingowych 3
Wzory pierwszych stron międzynarodowego prawa jazdy wydawanego w Polsce. Po lewej – na podstawie Konwencji Genewskiej, po prawej – na podstawie Konwencji Wiedeńskiej

Międzynarodowe prawo jazdy dla kierowców aut kempingowych 4
Wygląd pierwszych dwóch stron dokumentu wydawanego na podstawie Konwencji Genewskiej

Międzynarodowe prawo jazdy dla kierowców aut kempingowych 5
Wygląd pierwszych dwóch stron dokumentu wydawanego na podstawie Konwencji Wiedeńskiej

Podstawa prawna
Ustawa z 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 978),
Ustawa z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1260),
Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1257),
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2016 r., poz. 231),
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 11 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2013 r., poz. 83),
Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z 30 sierpnia 2016 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (Dz. U. z 2016 r., poz. 1377).

Kraje, które są stronami Konwencji Wiedeńskiej
Albania/Albania
Armenia/Armenia
Austria/Austria
Azerbejdżan/Azerbaijan
Bahamy/Bahamas
Bahrajn/Bahrain
Białoruś/Belarus
Belgia/Belgium
Bośnia i Herzegovina/Bosnia and Herzegovina
Brazylia/Brazil
Bułgaria/Bulgaria
Republika Środkowoafrykańska/Central African Republic
Wybrzeże Kości Słoniowej/Côte d'Ivoire
Chorwacja/Croatia
Kuba/Cuba
Czechy/Czech Republic
Demokratyczna Republika Konga/Democratic Republic of the Congo
Dania/Denmark
Estonia/Estonia
Finlandia/Finland
Francja/France
Gruzja/Georgia
Niemcy/Germany
Grecja/Greece
Gujana/Guyana
Węgry/Hungary
Iran/Iran (Islamic Republic of)
Izrael/Israel
Włochy/Italy
Kazachstan/Kazakhstan
Kenia/Kenya
Kuwejt/Kuwait
Kirgistan/Kyrgyzstan
Łotwa/Latvia
Liberia/Liberia
Litwa/Lithuania
Luksemburg/Luxembourg
Mołdawia/Moldova
Monako/Monaco
Mongolia/Mongolia
Czarnogóra/Montenegro
Maroko/Morocco
Holandia/Netherlands
Niger/Niger
Norwegia/Norway
Pakistan/Pakistan
Peru/Peru
Filipiny/Philippines
Polska/Poland
Portugalia/Portugal
Katar/Qatar
Rumunia/Romania
Rosja/Russian Federation
San Marino/San Marino
Arabia Saudyjska/Saudi Arabia
Senegal/Senegal
Serbia/Serbia
Seszele/Seychelles
Słowacja/Slovakia
Słowenia/Slovenia
Południowa Afryka/South Africa
Szwecja/Sweden
Szwajcaria/Switzerland
Tadżykistan/Tajikistan
Macedonia/The Former Yugoslav Republic of Macedonia
Tunezja/Tunisia
Turcja/Turkey
Turkmenistan/Turkmenistan
Ukraina/Ukraine
Zjednoczone Emiraty Arabskie/United Arab Emirates
Urugwaj/Uruguay
Uzbekistan/Uzbekistan
Wietnam/Viet Nam
Zimbabwe/Zimbabwe

Kraje, które są stronami Konwencji Genewskiej
Albania/Albania
Algieria/Algeria
Argentyna/Argentina
Australia/Australia
Austria/Austria
Bangladesz/Bangladesh
Barbados/Barbados
Belgia/Belgium
Benin/Benin
Botswana/Botswana
Bułgaria/Bulgaria
Burkina Faso/Burkina Faso
Kambodża/Cambodia
Kanada/Canada
Republika Środkowoafrykańska/Central African Republic
Chile/Chile
Kongo/Congo
Wybrzeże Kości Słoniowej/Côte d'Ivoire
Kuba/Cuba
Cypr/Cyprus
Czechy/Czech Republic
Kongo/Democratic Republic of the Congo
Dania/Denmark
Dominikana/Dominican Republic
Ekwador/Ecuador
Egipt/Egypt
Fidżi/Fiji
Finlandia/Finland
Francja/France
Gruzja/Georgia
Ghana/Ghana
Grecja/Greece
Gwatemala/Guatemala
Haiti/Haiti
Watykan/Holy See
Węgry/Hungary
Islandia/Iceland
Indie/India
Irlandia/Ireland
Izrael/Israel
Włochy/Italy
Jamajka/Jamaica
Japonia/Japan
Jordania/Jordan
Kirgistan/Kyrgyzstan
Laos/Lao People's Democratic Republic
Liban/Lebanon
Lesotho/Lesotho
Luksemburg/Luxembourg
Madagaskar/Madagascar
Malawi/Malawi
Malezja/Malaysia
Mali/Mali
Malta/Malta
Monako/Monaco
Czarnogóra/Montenegro
Maroko/Morocco
Namibia/Namibia
Holandia/Netherlands
Nowa Zelandia/New Zealand
Niger/Niger
Nigeria/Nigeria
Norwegia/Norway
Papua Nowa Gwinea/Papua New Guinea
Paragwaj/Paraguay
Peru/Peru
Filipiny/Philippines
Polska/Poland
Portugalia/Portugal
Korea Południowa/Republic of Korea
Rumunia/Romania
Rosja/Russian Federation
Rwanda/Rwanda
San Marino/San Marino
Senegal/Senegal
Serbia/Serbia
Sierra Leone/Sierra Leone
Singapur/Singapore
Słowacja/Slovakia
Południowa Afryka/South Africa
Hiszpania/Spain
Sri Lanka/Sri Lanka
Szwecja/Sweden
Syria/Syrian Arab Republic
Tajlandia/Thailand
Togo/Togo
Trynidad i Tobago/Trinidad and Tobago
Tunezja/Tunisia
Turcja/Turkey
Uganda/Uganda
Zjednoczone Emiraty Arabskie/United Arab Emirates
Wielka Brytania/United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Stany Zjednoczone/United States of America
Wenezuela/Venezuela (Bolivarian Republic of)
Wietnam/Viet Nam
Zimbabwe/Zimbabwe

Opracował Dariusz Wołodźko
foto https://obywatel.gov.pl

Artykuł pochodzi z numeru 2(81) 2018 Polskiego Caravaningu


Administrator09.04.2019
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News