artykuły

oblicza-caravaninguOBLICZA CARAVANINGU
ReklamaBilbord - ACSI

Jak to jest mieć „dużego kampera”?

Czas czytania 3 minuty
Jak to jest mieć „dużego kampera”?
 fot. Facebook / Andreas Schraube

Pan Andreas Schraube jest naszym Czytelnikiem i członkiem facebookowej grupy „Polski Caravaning - nasza społeczność”. To właśnie tam często pojawiają się komentarze, że posiadanie „dużego” kampera jest w Polsce bardzo problematyczne, głównie ze względu na koszty (spalanie, serwis) oraz wymiary (na większość kempingów nie wjedziemy). Tak się składa, że pan Andreas jest również posiadaczem Concorde’a o DMC 7500 kilogramów. Nie omieszkaliśmy się podpytać o szczegóły związane z posiadaniem tak dużego i drogiego kampera.

Jak to jest mieć „dużego kampera”? 1Concorde Charisma 940 M - dokładnie taki model posiada nasz Czytelnik. Oparty jest na Iveco a jego DMC wynosi 7500 kilogramów, więc do prowadzenia tego typu pojazdu trzeba posiadać kategorię „C” prawa jazdy. Podczas pobytu w Niemczech, żona pana Andreasa wypatrzyła na parceli Concorde’a - to był początek zauroczenia tym modelem. 

Wyposażony jest we wszystko, co można mieć w kamperze: 2 systemy klimatyzacji (silnikowa i pod podłogą), 4 różne rodzaje ogrzewania (Alde - podłogowe, Webasto - olej napędowy, klimatyzacja podłogowa po przełączeniu na tryb ogrzewania, nawiew z silnika), satelita automatyczna, 2 telewizory i wiele więcej. Jak tłumaczy właściciel, wraz z żoną uprawia caravaning od 1984 roku. Początki były oparte na przyczepach kempingowych a od 1987 roku jest to już kamper. Podróżują wspólnie po Europie i Polsce.

Pytany o kempingi w Polsce względem tak dużego samochodu odpowiada:

ReklamaJak to jest mieć „dużego kampera”? 2
Nie mam żadnych problemów z podróżowaniem kamperem o długości 9,6 m po Polsce. Do tej pory nie mieliśmy nigdy problemów z wjazdem lub samym dojazdem na kemping. Dodam, że ciągniemy też za sobą samochód (Smarta) na przyczepce, więc długość całego zestawu rośnie aż do 13,5 m. Trzeba wyłącznie uważać na rondach i zakrętach. 

A co z serwisem?

Jeżeli o to chodzi, to nie widzę różnicy pomiędzy Iveco a poprzednikiem opartym na Mercedesie 416.

Pojazd posiada 80-litrowy zbiornik paliwa i, co ciekawe, jedno tankowanie „do pełna” pozwala na przejechanie około 800 kilometrów po drogach ekspresowych i autostradach. Spalanie w górach nieco się zwiększa, do poziomu około 13-14 litrów na każde 100 km. 

Skoro mowa o zbiornikach: w 940 M zamontowano 380-litrowy na czystą wodę i taki sam na wodę szarą. 

Zalety takiego kampera? Sam właściciel wymienia trzy:

  • nieskończona ilość przestrzeni wewnątrz
  • przeszło 1800 kilogramów, które można przeznaczyć na dodatkowy bagaż
  • przy tak dużym pojeździe spalanie rzędu 10l/100 to rewelacyjny wynik.

Jak każdy kamper, ten również ma wady:

  • wymagana jest duża koncentracja i myślenie za innych kierowców na drodze, którzy nie zdają sobie sprawy z gabarytów pojazdu
  • trzeba zwracać uwagę na wysokość np. wiaduktów - kamper mierzy 3,4 m wysokości. Wiele miejscowości ma ograniczenie dla pojazdów o DMC powyżej 3500 kg. 

Z tym da się żyć - komentuje właściciel. - Kupując tego kampera, braliśmy to pod uwagę - dodaje z uśmiechem.

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Życzymy szerokości i powodzenia w kolejnych caravaningowych wyprawach! 


Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News