artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Przyczepa czy kamper?

Czas czytania 6 minut
Przyczepa czy kamper?



Polscy caravaningowcy najczęściej używają przyczep kempingowych. Zobaczyć samochód kempingowy, czyli kamper, na polskich rejestracjach jest trudno. Zapewne z kilku powodów. Głównym z nich jest cena tych pojazdów. Od kilku jednak lat obserwujemy na polskich drogach coraz więcej (najczęściej używanych i sprowadzonych z zagranicy) przyczep produkcji zachodniej. Zastępują one wysłużone i ,,opatrzone” przyczepy z Niewiadowa. Wreszcie mamy możliwość wyboru, więc wielu decyduje się na kilkuletnie pojazdy z zagranicy. Podobny trend – na większą skalę – istnieje na rynku samochodów osobowych.

Przyczepa czy kamper? 1



Co więc zrobić, gdy dysponujemy gotówką? Na co się zdecydować: przyczepa czy kamper? Kampery stają się coraz bardziej popularne, szczególnie te na bazie samochodów dostawczych. Niektórzy przerabiają zakupione vany we własnym zakresie, inni nabywają seryjnie produkowane. Kupić je można już nie tylko za granicą, ale także w Polsce. Kamper idealnie nadaje się dla osób ceniących wolność w trakcie wakacyjnych wojaży. Pozwala na swobodne wybieranie celu podróży i szybką zmianę miejsca pobytu. Co zrozumiałe, największe szanse na powodzenie na polskim rynku mają kampery mniejsze, mniej luksusowe, lecz za to tańsze.

Zobaczmy, jak wyglądają

Niemiecka firma Schwabenmobil GmbH produkuje kampery na bazie różnych vanów: mercedesa, fiata, peugeota, renault, volkswagena. Są to pojazdy wyposażone raczej standardowo, co nie znaczy gorzej – a dzięki temu ich cena jest bardziej przystępna. Na zdjęciach możemy zobaczyć, jak na bazie samochodów dostawczych można zbudować całkiem przyzwoity kamper. Może on też być odpowiednio powiększony np. o przestrzeń nad dachem szoferki: często to właśnie tam znajduje się miejsce do spania. Inna niemiecka firma, CS-Reisemobile Oltmanns KG, również produkuje kampery, które przy niewielkim ciężarze własnym (od 790 kg przy mniejszych modeli) pozwalają na ekonomiczne podróże. Zarówno instalacja gazowa, jak i elektryczna spełniają europejskie normy. We wnętrzu znajdują sie rozkładane meble i drzwi. W ofercie firmy znajdują się małe kampery, jak i większe, bardziej luksusowe z podwójną osią. Wszystkie modele są seryjnie są wyposażone w systemy ABS + EBD, a obudowa zewnętrzna o minimalizuje opór powietrza. Schwabenmobil GmbH i CS-Reisemobile Oltmanns KG stawiają więc bardziej na przystępność cenową i dostępność swoich produktów dla mniej zamożnych klientów. Choć to, co jest przystępne za granicą, niekoniecznie oznacza to samo u nas.

ReklamaPrzyczepa czy kamper? 2

U nas
Emanuel Jankowski, przedstawiciel i koordynator SEA Polska (polskiej filii jednej z trzech największych grup firm producentów kamperów w Europie), tak opisuje znajdujące się w ofercie pojazdy: - Kampery z grupy SEA (m.in. marki Elnagh, Mobilvetta, McLouis) zapewniają podróżującym wszelkie wygody związane z campingiem, a są przy tym niezwykle proste w obsłudze. Dwa akumulatory (jeden do silnika, drugi do części mieszkalnej), możliwość podłączenia kampera do zasilania zewnętrznego na campingu, możliwość zasilania gazem urządzeń pokładowych: te techniki zapewniają niezawodne funkcjonowanie kampera w każdych warunkach. W kamperze znajdziemy bardzo dużo szafek, schowków i szufladek, gdzie można pomieścić wszystko to, co niezbędne w podróży. Kampery SEA mają zróżnicowane układy wnętrza, każdy z nas może zatem dobrać taki model, który najbardziej odpowiada jego wymaganiom, zwłaszcza jeśli chodzi o lokalizację kompletnej łazienki, czy części kuchennej, składającej się z lodówki, kuchenki oraz zlewu, a nawet (opcjonalnie) piekarnika. Swoboda dotyczy również doboru wersji silnikowej- montowane są mocne silniki turbo diesel o rozmaitych pojemnościach, zawsze dynamiczne i gwarantujące komfortową podróż. Spalanie wynosi średnio 10-11 litrów ON na 100 km. W razie większych chłodów ogrzeje nas piec Truma, bądź Webasto. Wszystkie kampery SEA mają karoserię wzmocnioną włóknem szklanym. Na polskim rynku działa kilku dilerów firm zagranicznych produkujących kampery i przyczepy. W swojej ofercie mają czasami i jedne i drugie, jak polski przedstawiciel istniejącej od ponad czterdziestu lat renomowanej firmy Knaus. Część swojej produkcji Knaus sprzedaje pod nazwą Eifelland, właśnie z myślą o klientach poszukujących niedrogich rozwiązań o wysokiej jakości. Na dodatek mamy wpływ na wygląd i wyposażenie, bowiem wszystkie przyczepy KNAUS i Eifelland produkowane są wyłącznie na zamówienie. Jest więc w czym wybierać, gdy tylko posiadamy odpowiednie środki.

ReklamaPrzyczepa czy kamper? 3
Przyczepa czy kamper? 4



Wnętrze kampera firmy Schwabenmobil GmbH

Kto może kamperem jeździć?
Warto przypomnieć, że do prowadzenia kampera wystarczy najczęściej prawo jazdy kategorii B. Pusty kamper waży z reguły ok. 2,5 tony, a załadowany może być maksymalnie do 3,5 tony.

Zalety przyczepy
Z przyczepami campingowymi zdążyliśmy się już oswoić przez wiele lat. Ich podstawową zaletą jest koszt zakupu, są bowiem tańsze od kamperów. Mogą też spokojnie stać i czekać na nasz wakacyjny wyjazd. Wystarczy je podłączyć do samochodu i – w drogę! Co prawda, mają też swoje wady: wolniejsza z reguły jazda, konieczność znalezienia odpowiedniego miejsca do campingowania, trudniejsze manewrowanie. Jednak, gdy przyjedziemy na miejsce, można je pozostawić na campingu, a zwiedzanie pobliskiej okolicy kontynuować samochodem osobowym. Czyli: i większa i mniejsza mobilność jednocześnie.

Przyczepa czy kamper? 5




Wypożyczyć?
Pozostaje jeszcze jedna możliwość, gdy chcemy udać się w podróż, a nie dysponujemy środkami finansowymi na zakup sprzętu caravaningowego. Możemy go wypożyczyć. W tym wypadku sensowniejsze wydaje się wypożyczenie kampera, bowiem mamy wtedy ,,dwa w jednym” i nie musimy korzystać (pod warunkiem, że go oczywiście mamy...) z własnego samochodu. Wypożyczenie to też niemały wydatek, jednak nieporównywalnie mniejszy niż zakup. Jesteśmy, co prawda wtedy odpowiedzialni za wypożyczony kamper czy przyczepę campingową, jednak coś za coś. Koszt wypożyczenia kampera czy przyczepy waha się od 60 do nawet 400 złotych za dobę.,

Nie chcemy bynajmniej tym artykułem kończyć dyskusji na temat zalet i wad posiadania i podróżowania kamperem czy przyczepą campingową. Wręcz przeciwnie, chcemy ją rozpocząć. Chcemy dowiedzieć się, co na ten temat sądzą czytelnicy. Czekamy na Państwa wypowiedzi pod naszym adresem internetowym. Najciekawsze opublikujemy.

Juliusz Stożek

Źródła zdjęć i informacji do tekstu:
www.cs-reisemobile.de
www.schwabenmobil.de
http://www.knaus.pl/
www.sea-camper.com
www.niewiadow.com.pl


03.03.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News