artykuły

podrozePODRÓŻE
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac
Dakar 2020 w Arabii Saudyjskiej. Debiutu… przyczep chcą załogi
  fot. Fot. Rafał Sonik Team

Dakar 2020 w Arabii Saudyjskiej. Debiutu… przyczep chcą załogi

Czas czytania 5 minut

Po 11 latach zmagań w Ameryce Południowej Rajd Dakar przenosi się na Półwysep Arabski. Czy na czas najbliższej edycji legendarnych zawodów Saudyjczycy stworzą fantastyczną imprezę? Tak, o ile organizatorzy wycofają zapis zabraniający wstępu na stanowiska biwakowe przyczepom. Kempingowym przyczepom. 

Od lat prócz pojazdów serwisowych zawodnikom towarzyszą kampery. Biwaki między kolejnymi etapami, potrzeba szybkiej regeneracji sił, sen od wejścia na pokład domu na kołach – pojazdy kempingowe od lat pomagają zwyciężać. 

Co innego, że nie wszyscy zawodnicy mogą sobie pozwolić na taki luksus. Z jednej strony apartament na kołach wart milion dolarów. Z drugiej strony skromny budżet i sen sportowca w namiocie. Przyczepy kempingowe? Zakaz wstępu dla takich organizatorzy Dakaru w Ameryce Południowej uzasadniali nazbyt grząskimi drogami, jakie wytyczano dla pojazdów serwisowych.

Po Dakarze VIP przesiądzie się do… 

Przez 11 lat kampery pomagały zwyciężać zawodnikom. Dla ich producentów stanowiły okazję dla promocji idei bycia w drodze i zdobyczy autonomii na czas postoju. Ze standardowo wyposażanych – nie licząc wzmocnionych opon, kamperów marki Adria od lat korzysta team KTM. Także niemiecki producent Bürstner wspiera zawodników enduro, by wspomnieć mistrza świata Ivana Cervantèsa. Przy wsparciu marki Bürstner i jej katalońskiego dealer użyczano m.in. model Ixeo 726 G. W 2016 roku z powodzeniem kampery przez 7 500 km gościły kilku sportowców, a każdy nie krył zachwytu

ReklamaDakar 2020 w Arabii Saudyjskiej. Debiutu… przyczep chcą załogi 1
- Spokojny sen jest kluczem do naszego sukcesu: po ciężkim dniu wyścigów, szczególnie ważne jest, aby móc odpocząć na dużym, wygodnym łóżku. Oba pojazdy oferują ten komfort i niezbędną elastyczność użytkowania, również dzięki bogactwu wyposażenia – podsumował Dakar 2016 Rosa Romero Hiszpański, zespół wyścigowy Himoinsa Racing Team.

Rafał Sonik? Jest od dawna fanem caravaningu i nie obywa się bez kampera na czas rajdów. Nie tylko na czas Dakaru. 

Polski kamper na Dakarze

Co łączy utalentowaną włoszkę i kamper Sicilia XL? Camelia Liparotti już podczas Dakaru 2013 korzystała z wygód kampera z logo firmy Duni.pl z Nowego Sącza. Z pojazdu kempingowego o tyle ciekawego, że powstał na bazie Citroena Jumpera. Zabudowa z alkową nad kabiną, 6 miejsc do podróżowania i 6 miejsc do spania, klimatyzacja samochodowa i postojowa 230V, zbiorniki na czystą i brudną wodę po 130 l… - załoga duni.pl zadbała, by kamper o DMC 3,5 gotowy do jazdy mógł ważył 4,5 tony. 

Kampery ułatwią transport dużej części złożonego sprzętu – tu zaleta dużego tylnego garażu. Poza komfortem klimatyzowanego pokładu, gwarantują wyciszenie od zgiełku (biwaki na Dakarze nie obywają się bez agregatów prądotwórczych). Dla co bardziej „odważnych” sportowców są nie tylko wymarzonym miejscem np. na czas omawiania roadbooków czy studyjnych wywiadów z dziennikarzami, ale przecież też spotkań towarzyskich.

Przyczepa – tańszy luksus na pokładzie

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Dostarczenie kamperów za Ocean było raczej koniecznością, a to ze względu na ubogą propozycję przemysłu caravaningowego w Ameryce Południowej. Czy w Arabii Saudyjskiej będzie inaczej? Tam caravaning ma rosnącą rzeszę fanów, za czym idą propozycje wypożyczalni. 

Przybywa głosów, że może być jeszcze taniej, gdyby zamiast kamperów ekipy mogło korzystać z przyczep kempingowych. O ile tylko Amaury Sport Organisation (organizator nie tylko Rajdu Dakar, ale także np. Tour de France – przyp. red.) wycofa… zakaz dla przyczep.

- Wysłaliśmy takie pismo z propozycja uchylenia zakazu, a w czwartek podczas przeddakarowej konferencji prasowej dowiedzieliśmy się, że baza noclegowa podczas pierwszej edycji w Arabii Saudyjskiej będzie ograniczona. Ma być nowa organizacja biwaków, a to wydaje się otwierać furtkę przyczepom - mówi nam Bartek Boba odpowiadający w zespole Rafała Sonika za kontakt z organizatorem Dakaru, a na czas rajdów koordynator w teamie utalentowanego quadowca.

- Rafał Sonik od lat trenuje w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, gdzie mamy swoją bazę serwisową. Miał też okazję jeździć w Omanie. To wszystko powoduje, że zamiast wysyłać kampera z Polski, moglibyśmy wypożyczyć lub kupić przyczepę kempingowa na miejscu. Tak będzie taniej!

W nowej destynacji – mowa oczywiście o rajdzie Dakar 2020 - na czas biwaków na pustynnych terenach może się okazać, że najlepiej się sprawdzą przyczepy typu slide-out. Skądinąd na Półwyspie Arabskim bardzo częstym widokiem są potężne pickupy. Taki ciągnik siodłowy z naczepą kempingową, najlepiej z wysuwanymi segmentami, może okazać się najlepszym rozwiązaniem. 

Jakie są szanse przeforsowania zamysłu? 

Gdyby tak się stało, to począwszy od rajdu Dakar w 2020 roku, każda kolejna edycja może stanowić niemałą okazję dla promocji… przyczep kempingowych! 

Dziś trudno określić, jakie są szanse na przeforsowanie zamysłu.

- Wraz ze zmianą lokalizacji Rajdu Dakar, zmieniły się osoby decyzyjne w ASO. Podczas konferencji w Warszawie sprawiali wrażenie bardziej otwartych na głos zawodników, zmiany organizacyjne i wprowadzanie różnych udogodnień. Z drugiej strony na niektóre zmiany trzeba czasu, więc w przypadku najbliższego Dakaru daję 50 procent – dodaje Bartek Boba.


Rafał Dobrowolski30.05.2019 zdjęć 3
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News