artykuły

oblicza-caravaninguOBLICZA CARAVANINGU
ReklamaBilbord - Stenaline 03.04-30.04 Sebastian
Wybory najlepszego samochodu do ciągnięcia przyczepy odbywają się już od 37 lat.
  fot. Fot. The Caravan and Motorhome Club Wybory najlepszego samochodu do ciągnięcia przyczepy odbywają się już od 37 lat.

Brytyjczycy wybrali auta do holowania

Czas czytania 7 minut

Już po raz trzydziesty ósmy angielskie środowisko caravaningowe wybrało „Najlepszy Samochód do Ciągnięcia Przyczepy”. Jaki model jest rekomendowany na 2021 rok?

Po raz trzeci inny tytuł
Dla tych, którzy o konkursie nie słyszeli: co roku jeden z najstarszych klubów caravaningowych świata (i najstarszy klub w Wielkiej Brytanii) wybiera najlepszy samochód do ciągnięcia przyczepy i przyznaje mu tytuł „The Caravan Club Towcar of the Year”. Trzy lata temu angielski klub zmienił jednak nazwę – już nie nazywa się The Caravan Club, lecz The Caravan and Motorhome Club. Kampery zostały zauważone i uznane przez tradycyjne i nieco zachowawcze środowisko klubu, co pociągnęło za sobą także zmianę nazwy przyznawanej nagrody, która od dwóch lat nazywa się „The Caravan and Motorhome Club Towcar of the Year”, czyli „Najlepszy Samochód do Ciągnięcia Przyczepy The Caravan and Motorhome Club”.

Po raz pierwszy wirtualnie
Z powodu pandemii tym razem nie było tradycyjnych testów nowych pojazdów, które co roku odbywały się we wrześniu w miejscowości Millbrook Proving w hrabstwie Bedfordshire i trwały cztery dni. Tym razem niezależny panel siedmiu ekspertów (dziennikarzy zajmujących się caravaningiem, dziennikarzy motoryzacyjnych i członków klubu) miał kilkanaście tygodni, by ocenić 40 zgłoszonych pojazdów (w ubiegłym roku było ich 36) i przesłać wyniki. Stąd opóźnienie w ogłoszeniu wyników, które nastąpiło dopiero na początku grudnia, a nie – jak zwykle – już we wrześniu roku poprzedzającego nadanie tytułu.

ReklamaBrytyjczycy wybrali auta do holowania 1
Producentów samochodów poproszono o dostarczenie pojazdów, które były dostępne w sprzedaży od 1 października 2020 roku (nowych modeli lub „znacznie zmodyfikowanych”), które (to nowość wprowadzona dwa lata temu) mogą ciągnąć przyczepy o wadze powyżej 750 kg. The Caravan and Motorhome Club zwyczajowo do udziału w konkursie zaprosił także zwycięzcę z poprzedniego roku do ponownego testu – stąd obecność modelu Volvo XC40 D4 AWD R-Design Pro.

Co i jak oceniano
Członkowie jury przeprowadzili pełne przeglądy specyfikacji technicznych i możliwości ciągnięcia pojazdów przez zgłoszone pojazdy. Przeprowadzono testy ich przydatności do caravaningu, co w tym roku oznaczało ocenę przestrzeni ładunkowej bagażnika (z tylnymi siedzeniami podniesionymi i opuszczonymi), ograniczenia obciążenia dachu oraz ograniczenia dotyczące nacisku na hak. Sędziowie uważnie przeanalizowali informacje dotyczące holowania przedstawione w instrukcjach obsługi pojazdów i na stronach internetowych producentów, aby sprawdzić, czy pojazd jest standardowo wyposażony w pełnowymiarowe koło zapasowe, czy też zamiast niego w zestaw do naprawy przebitej opony (nie wiemy, dlaczego to kryterium uznano za tak istotne).

Kategorie wagowe
W tym roku pojazdy podzielono na kategorie wagowe pod względem możliwości ciągnięcia przyczep kempingowych. Nie zastosowano kryterium cenowego, by – jak podkreślają organizatorzy – kupującym łatwiej było zorientować się, które samochody mogą ciągnąć ich przyczepy. Samochody podzielono na kategorie ze względu na możliwości ciągnięcia przyczep – 85% masy własnej pojazdu lub dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy – w zależności od tego, która wartość była niższa. W ten sposób samochody oceniano w siedmiu kategoriach.

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Pojazdy zostały następnie wirtualnie dopasowane do angielskich przyczep kempingowych z rodziny Bailey z wirtualnymi ładunkami – zarówno w samochodzie, jak i w przyczepie. Niestety, nie zdradzono, w jaki dokładnie sposób testowano pojazdy i przyczepy z wirtualnymi ładunkami. A szkoda, bo byłoby to bardzo ciekawe.

Dodatkowe kategorie
Dwa lata temu (po ponad trzydziestu) nie tylko zrezygnowano z kategorii cenowych pojazdów (ceny ich zakupu stanowiły kolejne kategorie) na rzecz wagi przyczepy kempingowej, ale także wprowadzono dodatkowe kryteria, które utrzymano także w tegorocznym wirtualnym konkursie. Tymi kategoriami są: „Best Alternatively Fuelled Vehicle”, czyli „Najlepszy pojazd napędzany paliwem alternatywnym” (w tej kategorii oceniano pojazdy napędzane elektrycznie i hybrydy), dwie „rodzinne” („Najlepszy samochód rodzinny” i „Najlepszy samochód do ciągnięcia przyczepy dla dużej rodziny”) oraz kategoria „Najlepszy pick-up”.
W stosunku do roku ubiegłegokategorie nie uległy zmianie, jednak zmodyfikowano nieco przedziały wagowe w kategoriach dotyczących wagi przyczep.

Przerwana dominacja Volvo, triumf Škody
W roku ubiegłym i dwa lata temu w brytyjskim konkursie triumfowała marka Volvo: w ubiegłym roku był to SUV XC40 D4 AWD R-Design Pro, natomiast w 2019 roku – model XC60 D5 PowerPulse AWD R-Design. Tym razem nie udało się zdobyć tytułu, bowiem triumfalnie – po trzech latach przerwy – na pozycję lidera powróciła Škoda. I to z modelem, który w ostatniej dekadzie dwukrotnie w różnych wersjach silnikowych wygrywał już w konkursie. Mowa oczywiście o modelu Superb, który zwyciężał w 2011 roku (Superb Estate Elegance 2.0 TDI CR) i w 2014 roku – Superb Elegance Estate 2.2 TDI DSG 4x4. W 38. Edycji konkursu The Caravan and Motorhome Club tytuł „Najlepszego Samochodu do Ciągnięcia Przyczepy 2021 roku” zdobyła Škoda Superb Estate SE L Executive 2.0 TDI 150PS DSG, która zwyciężyła także w kategorii „Najlepszy Samochód do przyczepy o wadze od 1300 kg do 1400 kg”.
Co istotne, nie tylko dwukrotnie zwyciężała w ostatnich latach, ale regularnie znajdowała się w pierwszej trójce najlepszych, triumfując w poszczególnych kategoriach wagowych. 

Koncern Volkswagena na czele
W innej kategorii – „Najlepszy Samochód do przyczepy o wadze od 1200 kg do 1300 kg” – także zwyciężył model marki Škoda. Tu najlepsza okazała się Octavia Estate SE L First Edition 2.0 TDI 150PS DSG. Z kolei w kategorii „Najlepszy samochód do ciągnięcia przyczepy dla dużej rodziny” najlepszy okazał się inny pojazd należący do koncernu Volkswagena, czyli VW Caravelle 6.1 SE Long Wheelbase 2.0 TDI 199PS 7spd DSG. W dwóch kategoriach triumfował natomiast ubiegłoroczny zwycięzca, czyli Volvo. Pełną listę zwycięzców prezentujemy poniżej:

  • „Najlepszy Samochód do Ciągnięcia Przyczepy 2021 roku” i „Najlepszy Samochód do przyczepy o wadze od 1300 kg do 1400 kg” – Škoda Superb Estate SE L Executive 2.0 TDI 150PS DSG
  • Renault All-New Captur zwyciężył w kategorii „Najlepszy Samochód do przyczepy o wadze do 1100 kg”
  • Seat Leon Estate FR 1.5 TSI manual 150 zwyciężył w kategorii „Najlepszy Samochód do przyczepy o wadze od 1100 kg do 1200 kg”
  • Škoda Octavia Estate SE L First Edition 2.0 TDI 150PS DSG zwyciężyła w kategorii „Najlepszy Samochód do przyczepy o wadze od 1200 kg do 1300 kg”
  • Vauxhall Insignia SRi VX-Line Nav zwyciężył w kategorii „Najlepszy Samochód do przyczepy o wadze od 1400 kg do 1500 kg”
  • Volvo XC40 Recharge Plug-in Hybrid T5 FWD R-Design zwyciężył w kategorii „Najlepszy Samochód do przyczepy o wadze od 1500 kg do 1700 kg” oraz „Najlepszy pojazd napędzany paliwem alternatywnym”
  • Volvo V60 Recharge Plug-in Hybrid T6 AWD R-Design zwyciężył w kategorii „Najlepszy Samochód do przyczepy o wadze ponad 1700 kg” oraz „Najlepszy samochód rodzinny”
  • Volkswagen Commercial Vehicles Caravelle 6.1 SE Long Wheelbase 2.0 TDI 199PS 7spd DSG to „Najlepszy samochód do ciągnięcia przyczepy dla dużej rodziny”
  • „Najlepszym pick-upem” został w tym roku Nissan Navara dCi190 Double Cab N-Guard Automatic

Tekst: Dariusz Wołodźko
Fot. The Caravan and Motorhome Club


Redakcja19.03.2021 zdjęć 5
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News