WIEŚCI Z WARSZTATU

6 dni temu  15.05.2018, ~ Administrator   

Spawać możemy większość plastików (o ile są to tzw. termoplasty). Dla powodzenia operacji największe znaczenie ma dobór temperatury.

Spawać możemy większość plastików (o ile są to tzw. termoplasty). Dla powodzenia operacji największe znaczenie ma dobór temperatury.

Strona 1 z 2

Wielu fanów caravaningu staje w pewnym momencie przed problemem popękanych lub połamanych elementów ozdobnych, maskujących i owiewek. Większość plastików można spawać i nie jest to jakiś niebywale skomplikowany proces. Warto też poznać najnowsze zdobycze, które mogą stanowić konkurencję lub po prostu uzupełnienie tradycyjnego podejścia.

Każdy kamper i każda przyczepa ma niezliczoną ilość detali wykonanych z tworzyw sztucznych. Poprzez ich zastosowanie konstruktorzy uzyskują bardziej aerodynamiczne kształty i estetyczny wygląd. Swoje zalety tworzywa sztuczne zawdzięczają m.in. dużej sprężystości. Gdy jednak już dojdzie do uszkodzenia, to elementy z tworzyw sztucznych mogą być regenerowane poprzez spawanie, bez obniżenia swoich własności wytrzymałościowych. Jakkolwiek profesjonaliści korzystają z dedykowanych prętów spawalniczych, to z powodzeniem dla wypełnienia ubytku można wykorzystać odpowiednio uformowany kawałek identycznego tworzywa z innej niepotrzebnej już części.

Kod tworzywa termoplastycznego
Spawanie polega na łączeniu uplastycznionych krawędzi tworzyw sztucznych. Dla powodzenia operacji największe znaczenie ma dobór odpowiedniej temperatury spawania – przykładowo dla PP wynosi ona 300°C, ale już dla PA 400°C. Większość tworzyw, z których wykonuje się wspomniane elementy przyczep i kamperów to termoplasty, które po podgrzaniu stają się miękkie, pozwalają się formować i łączyć spawem (można spawać m.in.: ABS, PC, PMMA, PP, PA). Termoplastyczne druty spawalnicze (inaczej: sznury, profile spawalnicze) służące do spawania tworzyw sztucznych muszą być oczywiście wykonywane z tego samego tworzywa, co elementy łączone. Producenci takich najczęściej opracowali profesjonalne tabele z kodami tworzyw termoplastycznych, które podpowiedzą jak dobrać temperaturę spawania. W przypadku, gdy element nie ma oznaczenia kodowego, można przeprowadzić jego identyfikację w oparciu o próbę palności (nie pospawamy tzw. duroplastów, do których należą m.in. kevlar i karbon i tworzywa wzmacniane włóknami szklanymi. Często oznaczane są one symbolem GF). W tym celu należy podpalić zapałką mały kawałek materiału przeznaczonego do spawania i obserwować płomień i zapach materiału.
W procesie tym największe znaczenie ma oddziaływanie strumieniem gorącego gazu na pręt spawalniczy (spoiwo). Najczęściej stosowanym nośnikiem ciepła jest sprężone powietrze. Najkorzystniejszymi właściwościami wytrzymałościowymi wśród połączeń spawanych charakteryzują się złącza doczołowe. Przy wykonywaniu spoin czołowych ukosuje się powierzchnię łączonych elementów zwykle pod tym samym kątem. Tworzywa termoplastyczne mogą być spawane zarówno od strony przedniej, jak i od tylnej, zależnie od dostępu, co jeszcze bardziej wzmaga pokusę samodzielnych napraw. Dla odtworzenia pierwotnej wytrzymałości można również nanieść spawy wzmacniające od strony tylnej. Można wówczas dodatkowo użyć specjalnych siatek wzmacniających. Gdy miejsce spawu jest dokładnie wypełnione, można część oddać do lakiernika, który spoinę zaszpachluje, oszlifuje i polakieruje.
Indywidualizacja, skrócenie czasu od prototypowania do finalnego produktu, wreszcie tworzenie różnorodnych materiałowo aplikacji na podstawie starych wzorców – problematyka odtwarzania elementów karoseryjnych i detali pojazdów zyskuje nowych sprzymierzeńców. Poniższy przegląd stanowić może inspiracje przede wszystkim dla rzemieślników, którzy widzą na rynku caravaningowym szansę dla anonsowania nowych propozycji.

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony