ABC CARAVANINGU

3 miesiące temu  13.02.2018, ~ Rafał Dobrowolski   

Strona 7 z 8

Woda, gdy arktyczne mrozy za oknem?

Skoro dom na kołach, to niebywałą frajdą jest w pełni korzystać z dobrodziejstw aneksu kuchennego, a rano czy po zmierzchu cieszyć się z ciepłego prysznica. Abstrahując od ograniczonej pojemności zbiorników na wodę (czystą i tzw. szarą) problemy zaczynają przy bardzo tęgich mrozach. 

- Gdy mamy kamper w pełni zimowy, taki jak np. Carthago, gdzie woda znajduje się w ogrzewanej przestrzeni pomiędzy podłogami, to nawet - 30 C° jest niegroźne, ale zupełnie inaczej ma się rzecz w pojazdach, które nie posiadają podwójnej podłogi – wtedy nawet otuliny zbiorników na brudną wodę nie wystarczą i woda zamarznie - uczula Marcin Szczurek z serwisu pojazdów kempingowych S-Camp w Bieruniu.
- Owszem, można wspomóc się matami grzewczymi lub grzałkami, ale takie rozwiązanie wystarcza do - 10 C°. Najczęstszą przypadłością będą i tak problemy z otwarciem zamarzniętego zaworu spustowego celem opróżnienia zbiornika wody „szarej”. Dlatego w pojazdach, które nie są przystosowane do trudnych warunków zimowych zaleca się otwarcie zbiornika i zbieranie jej do pojemników, dzięki którym możemy tę wodę wywozić do miejsc do tego przystosowanych. Wymaga to wyrobienia sobie nawyku, by spuszczona woda nie zdążyła zamarznąć. 

Ratunkiem może okazać się taśma grzewcza (wymiary: 170 x 6 cm) owinięta wokół zamrożonej rury spustowej i zaworu. ASS-Heizband firmy Lilie zasilana jest z gniazda zapalniczki (prąd 5,8 A). W zależności od temperatury i izolacji – wspomnianą rurę warto także zaizolować pianką, czas rozmrażania wynosi od 5 do 60 minut. Warto tu wspomnieć także o chemii do zbiorników brudnej wody - jako uzupełnienia pakietu zimowego. Koncentrat Winter Ban zaprojektowano do temperatury -72 °C (więcej o produkcie na witrynie Frankana). 

Spokojnie, to tylko awaria

Na pokładzie seryjnie produkowanych przyczep i kamperów znajdziemy wiele czujników, które w sytuacji krytycznej ustrzegą nas przed… nonszalancją. Zabrakło gazu w butli, a ogrzewanie pracowało w trybie podgrzewania wody w bojlerze? Ogrzewanie typu Combi to przecież nic innego jak 10-litrowy płaszcz wodny wokół komory spalania, dzięki czemu temperatura z 16°C osiągnie po 20 minutach 60 °C i to bez jakichkolwiek strat energii koniecznej do ogrzewania w tym samym czasie wnętrza. Zawczasu zareaguje FrostControl. Ten niepozorny gadżet jest bezprądowym zaworem bezpieczeństwa. W przypadku ryzyka zamarznięcia instalacji, bo już przy temperaturze ok. 3° C wyskakuje przycisk na zaworze (pozycja „n”) czemu towarzyszy opróżnienie bojlera przez króciec spustowy – ten wyprowadzony jest na zewnątrz zabudowy, poniżej poziomu podłogi. Gdy czujnik wykryje temp. powyżej 7°C bojler można ponownie napełnić.

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 23

  • 12
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 5
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 2
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 2
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony