ReklamaA1 - PRENUMERATA

ponad rok temu  26.05.2011, ~ Administrator   

Mytem w caravaning

1 lipca zostanie wdrożony „Elektroniczny System Poboru Opłat Drogowych w Polsce za korzystanie z wybranej infrastruktury drogowej”. Zastąpi on dotychczasowy system opłat ryczałtowych. Co to ma wspólnego z caravaningiem? Niestety – ma, bo dotknie caravaningowców.

Trudno w to uwierzyć, a jednak to prawda – od 1 lipca tego roku na 1600 km polskich dróg: autostrad, dróg ekspresowych i wybranych krajowych zacznie obowiązywać myto. Dotychczasowy system ryczałtowych opłat zostanie zastąpiony elektronicznym systemem poboru opłat. Opłatami elektronicznymi obowiązkowo zostaną objęte pojazdy samochodowe i zespoły pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także autobusy. Złudzeń nie pozostawia Dorota Prochowicz – rzecznik Projektu viaTOLL, poprzez który opłaty będą pobierane. Na moje pytanie, czy nowa regulacja dotknie miłośników caravaningu, odpowiada:
– Według obowiązującej wykładni ustawy, pojazdy lub zespoły pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony podlegają obowiązkowi opłaty elektronicznej. Stąd też Pańscy czytelnicy, których kampery lub samochody z przyczepą kempingową mają DMC większe niż 3,5 tony podlegają opłacie elektronicznej.

Ile do zapłaty?
Opłaty będą zależały od tzw. normy czystości spalin danego samochodu. Dla tych „najczystszych” (spełniających normę Euro 5) wyniosą za kilometr: autostrady lub drogi ekspresowej – 20 groszy, drogi krajowej – 16 groszy. Szczegółowy taryfikator publikujemy obok.


Wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy A i S lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną.
(#) Dopuszczalna masa całkowita łącznie z dopuszczalną masą całkowitą przyczepy (naczepy).

Wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy GP i G lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną.
(#) Dopuszczalna masa całkowita łącznie z dopuszczalną masą całkowitą przyczepy (naczepy).

Na stronie www.viatoll.pl od 2 maja udostępniony jest też kalkulator opłat, umożliwiający obliczenie wysokości opłaty za przejazd po określonej trasie. Kalkulator pozwala użytkownikowi po wprowadzeniu miejsc rozpoczęcia i zakończenia podróży, jak również klasyfikacji pojazdu obliczyć na podstawie podanych informacji najkrótszą trasę (najkrótszy czas podróży w sieci dróg płatnych), przewidywany czas podróży i spodziewaną opłatę za przejazd odcinkami dróg płatnych. Oczywiście – jak obecnie – trzeba będzie odrębnie płacić za jazdę po zarządzanych przez prywatne firmy autostradach A1, A2 i A4. Kierowcom samochodów osobowych pozostawiono jednak wybór: będą mogli zakupić specjalny przekaźnik i skorzystać z elektronicznego systemu poboru opłat albo też manualnie płacić za korzystanie z płatnych autostrad.

Właściciele praktycznie wszystkich kamperów na bazie autobusów (mobilhome’ów) będą musieli wnosić opłaty za przejazd wybranymi odcinkami polskich dróg. Na zdjęciu Concorde Liner.

Jak to będzie działać?
Pojazdy zostaną wyposażone w niewielkie przekaźniki. W punkcie autostrady, od którego dany odcinek jest płatny, zostanie umieszczone urządzenie z anteną. Po przekroczeniu tego punktu, dzięki systemowi mikrofalowemu antena nawiąże łączność z zamontowanym w pojeździe urządzeniem pokładowym, a na pojazd „nałożona” zostanie opłata. Następnie będą realizowane rozliczenia z kierowcami. W porównaniu do innych metod poboru opłat, takich jak np. winiety, systemy elektroniczne uzależniają wysokość pobieranych opłaty od faktycznej liczby przejechanych kilometrów.

Posiadaczy przyczep nowe myto dotknie w mniejszym stopniu, bo niewielu polskich caravaningowców przekracza w zestawie 3,5 tony. No chyba, że posiadają takie przyczepy jak amerykańska Airstream.

viaBOX – „gadżet” na szybę
Te niewielkie przekaźniki to małe, elektroniczne urządzenie pokładowe o nazwie „viaBOX”. Aby korzystać z sieci dróg płatnych, należy je obowiązkowo zakupić (za 120 zł). Urządzenie zostanie wydane po dokonaniu rejestracji i podpisaniu umowy oraz wniesieniu kaucji. Instalacja viaBOX-a jest prosta – należy go przykleić po wewnętrznej stronie przedniej szyby pojazdu za pomocą dwustronnych plastrów dołączonych do opakowania. Urządzenie pokładowe korzysta z baterii i dlatego nie wymaga podłączenia do gniazdka elektrycznego w pojeździe. viaBOX może być używany tylko w jednym, konkretnym pojeździe, dla którego została dokonana rejestracja. Aby uniknąć pomyłek z urządzeniami pokładowymi pochodzącymi z innych krajów, viaBOX jest oznakowany logo Systemu viaTOLL. Jeszcze informacja dla tych, którzy chcieliby system „ominąć” i nie płacić myta –  tym, którzy tego nie zrobią, a zostaną przyłapani na oszustwie, grozi 3 tysiące złotych kary.

Tak wygląda viaBOX i logo Systemu viaTOLL. Urządzenie trzeba będzie zamocować na przedniej szybie samochodu. Fot. viaTOLL

Pełna lista Punktów Obsługi Klienta wraz z danymi adresowymi:
• 70-812 Szczecin, ul. Pomorska 88
• 25-950 Kielce, ul. Rolna 8
• 35-959 Rzeszów, al. Wyzwolenia 6
• 86-005 Białe Błota k./Bydgoszczy z siedzibą w Lipnikach
• 15-102 Białystok, ul. Kombatantów 4
• 66-015 Przylep, ul. 22 Lipca 86B
• 32-031 Mogilany, ul. Myślenicka 19
• 40-833 Katowice, ul. Henryka Dulęby 7
• 62-052 Komorniki, ul. Ks. Wawrzyniaka 1
• 45-315 Opole, ul. Głogowska 35
• 10-417 Olsztyn, ul. Towarowa 20A
• 95-010 Stryków, ul. Warszawska 1
• 21-500 Biała-Podlaska, ul. Janowska 66
• 05-850 Ożarów Mazowiecki,ul. Poznańska 343, Ołtarzew
• 54-611 Wrocław,ul. IbnSiny Avicenny 18/1
• 81-212 Gdynia, ul. Hutnicza 1

Gdzie zapłacimy?
System elektronicznego poboru opłat obowiązujący na wybranych odcinkach polskich dróg to tzw. System viaTOLL. Od 1 lipca 2011 roku każdy kierowca, poruszający się po wskazanej sieci dróg płatnych pojazdem samochodowym lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, będzie zobowiązany do korzystania z tego systemu. Ostateczny wykaz odcinków objętych Systemem viaTOLL został wskazany przez Ministerstwo Infrastruktury w Rozporządzeniu Rady Ministrów. Oto lista dróg objętych Systemem viaTOLL:

Drogi krajowe lub ich odcinki klasy A i S, na których pobiera się opłatę elektroniczną:
1) autostrada A1 na odcinkach:
a) węzeł Tuszyn – węzeł Bełchatów,
b) węzeł Sośnica – węzeł Świerklany;
2) autostrada A2 na odcinku węzeł Modła – węzeł Stryków I;
3) autostrada A4 na odcinkach:
a) Zgorzelec (granica państwowa) – węzeł Bielany Wrocławskie,
b) węzeł Bielany Wrocławskie – węzeł Kleszczów,
c) węzeł Kleszczów – węzeł Murckowska,
d) węzeł Balice I – węzeł Szarów;
4) autostrada A6 na odcinku Kołbaskowo (granica państwowa) – węzeł Kijewo;
5) autostrada A8 na odcinku węzeł Nowa Wieś Wrocławska (A4) – węzeł Pawłowice;
6) autostrada A18 na odcinku Golnice – Krzyżowa;
7) droga ekspresowa S1 na odcinkach:
a) Bielsko-Biała (Komorowice) – Cieszyn – Boguszowice (granica państwowa),
b) Dąbrowa Górnicza (Ząbkowice) – Tychy,
c) Pyrzowice – Lotnisko - węzeł Podwarpie;
8) droga ekspresowa S3 na odcinkach:
a) węzeł Goleniów Północ – Szczecin (węzeł Kijewo),
b) węzeł Klucz – Gorzów Wielkopolski (węzeł Gorzów Południe),
c) węzeł Sulechów – węzeł Nowa Sól;
9) droga ekspresowa S5 na odcinku węzeł Stryszek – węzeł Białe Błota;
10) droga ekspresowa S6 na odcinku węzeł Gdynia (skrzyżowanie z ul. Morską) – węzeł Rusocin (A1);
11) droga ekspresowa S7 na odcinkach:
a) obwodnica Płońska,
b) węzeł Kroczewo – węzeł Czosnów,
c) Grójec (z obwodnicą Grójca) – Jedlińsk,
d) Skarżysko-Kamienna (z obwodnicą Skarżyska Kamiennej) – węzeł Kielce-Północ,
e) węzeł Jędrzejów Północ – węzeł Jędrzejów Wschód (skrzyżowanie z drogą krajową nr 78),
f) Rybitwy – węzeł Bieżanów,
g) węzeł Myślenice – węzeł Lubień;
12) droga ekspresowa S8 na odcinkach:
a) węzeł Dąbrowa – węzeł Cieśle,
b) węzeł Konotopa – węzeł Powązkowska,
c) Radzymin (z obwodnicą Radzymina) – Wyszków (z obwodnicą Wyszkowa),
d) obwodnica Ostrowi Mazowieckiej;
13) droga ekspresowa S10 na odcinkach:
a) węzeł Stargard Szczeciński Zachód – węzeł Stargard Szczeciński Wschód (obwodnica Stargardu Szczecińskiego),
b) węzeł Nieszawka – węzeł Czerniewice;
14) droga ekspresowa S11 na odcinku Krzesiny – Kórnik;
15) droga ekspresowa S22 na odcinku Elbląg – Grzechotki (granica państwowa).

Mapka płatnych odcinków dróg od 1 lipca 2011 roku. Źródło: viaTOLL

Drogi krajowe lub ich odcinki klasy GP i G, na których pobiera się opłatę elektroniczną:
1) droga krajowa nr 4 na odcinku Rzeszów – Tywonia (początek obwodnicy Jarosławia);
2) droga krajowa nr 6 na odcinku Gościcino – granica m. Gdynia;
3) droga krajowa nr 7 na odcinkach:
a) Płońsk – węzeł Kroczewo,
b) Czosnów – granica m. Warszawa,
c) granica m. Warszawa – Grójec,
d) granica m. Kraków – Myślenice;
4) droga krajowa nr 10 na odcinku granica m. Szczecin – węzeł Stargard Szczeciński Zachód;
5) droga krajowa nr 18 na odcinku Olszyna (granica państwowa) – Golnice;
6) droga krajowa nr 77 na odcinku Radymno – Przemyśl;
7) droga krajowa nr 81 na odcinku granica m. Katowice – Skoczów (z wyłączeniem m. Żory);
8) droga krajowa nr 92 na odcinkach:
a) skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 305 – granica m. Poznań,
b) granica m. Poznań – Września;
7) droga krajowa nr 94 na odcinku granica m. Dąbrowa Górnicza – granica m. Kraków.

Gdzie zdobyć urządzenie
W każdym województwie, w pobliżu głównych miast mających dogodny dostęp do sieci dróg objętych elektronicznym systemem poboru opłat, znajdują się Punkty Obsługi Klienta. Można tam:
• otrzymać wszelkie informacje dotyczące Systemu viaTOLL oraz usług z nim związanych,
• otrzymać materiały informacyjne (w różnych językach),
• dokonać rejestracji w systemie,
• otrzymać viaBOX po uiszczeniu kaucji,
• sprawdzić stan swojego konta oraz otrzymać listę dokonanych transakcji,
• złożyć skargę dotyczącą funkcjonowania Systemu viaTOLL lub urządzenia viaBOX,
• zgłosić kradzież, zaginięcie lub problemy techniczne z viaBOX-em.

- Kaucja za viaBOX wynosi 120 zł i jest zwracana po zdaniu nieuszkodzonego urządzenia – informuje Dorota Prochowicz. – Jeśli viaBOX nie działa, a nie został w żaden sposób uszkodzony przez użytkownika, jest wymieniany bezpłatnie w dowolnym Punkcie Dystrybucji lub Punkcie Obsługi Klienta. Na naszej stronie internetowej działa kalkulator opłat i klasyfikator pojazdów (pomagający wyliczyć klasę emisji EURO, a więc jeden z dwóch czynników wpływających na wysokość stawki), a także kalkulator gwarancji bankowych. Gwarancja jest niezbędna przy zawieraniu umowy post-paid, czyli wtedy, gdy użytkownik chce płacić z dołu za korzystanie z sieci dróg płatnych. Istnieje również możliwość zawarcia umowy post-paid za pośrednictwem operatorów kart flotowych (m.in. UTA, DKV, OMV, Routex), wtedy wystawca karty jest gwarantem. Listę punktów podajemy obok, a dodatkowe informacje (z namiarami GPS) znajdziemy na stronie www.viatoll.pl. Funkcjonuje też infolinia pod numerem 800 101 101 (bezpłatny numer dla telefonów stacjonarnych) oraz 22 521 10 10 (numer płatny).

Czy to jest sposób na ominięcie opłat…?

To nie koniec…
Przyjęta w rozporządzeniu koncepcja zakłada, że w pierwszej kolejności systemem opłaty elektronicznej zostają objęte „drogi krajowe o najwyższej klasie technicznej, czyli autostrady, drogi ekspresowe i pozostałe drogi krajowe o najwyższym standardzie lub takie, które stanowią bezpośrednią alternatywę dla płatnych odcinków autostradowych”. Dlaczego? „Chodzi tu o uniknięcie przeniesienia się ruchu pojazdów ciężarowych na drogi alternatywne. W pierwszym okresie (od lipca 2011 roku) objętych jest opłatami ok. 630 km autostrad, ok. 570 km dróg ekspresowych oraz ok. 400 km dróg krajowych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad” – tłumaczą ustawodawcy. Jednak to nie koniec. Bo do systemu mają być sukcesywnie włączane kolejne odcinki dróg! Planuje się, że w roku 2014 system obejmował będzie ok. 4500 km dróg krajowych! A docelowo opłatami elektronicznymi zostaną objęte wszystkie odcinki autostrad, dróg ekspresowych, dwujezdniowych dróg krajowych, które nie będą przebudowywane oraz wybrane odcinki dróg krajowych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podaje, że może to być ok. 2 tys. km autostrad, 5 tys. km dróg ekspresowych i 600 km dróg krajowych.

Jak to skomentować?
Opłaty, które zostają wprowadzone uderzają we wszystkich kierowców. Jednak pierwszy raz opłaty za użytkowanie dróg poza autostradami będą wnosić caravaningowcy – ci, którzy podróżują kamperem lub zestawem o wadze powyżej 3500 kg. Co teraz się będzie działo? Zapewne część kierowców będzie chciała omijać płatne odcinki dróg. Nie zawsze jest to możliwe i – jak widać po planach – takich dróg ma być coraz mniej. Cóż, skoro ktoś ma dużą przyczepę kempingową czy kampera, to musi się dokładać do budżetu… A to, że płaci już, jak wszyscy użytkownicy dróg, olbrzymią akcyzę w paliwie i nie wykonuje przewozów zarobkowych, jak np. ciężarówki, to… No właśnie, kogo to interesuje? Chcesz wypoczywać i być aktywnym turystą – płać! Na razie wtedy, gdy jeździsz zestawem powyżej 3,5 tony. A czy ktoś zagwarantuje, że za rok nie będą musieli już płacić wszyscy uprawiający caravaning?

Dariusz Wołodźko

PROTEST
Jak tylko pojawił się w mediach temat wprowadzenia opłat drogowych, nasi Czytelnicy kontaktowali się z nami i wyrażali swoje zdanie na ten temat. Publikujemy jeden z wielu listów do redakcji i czekamy na kolejne!

Szanowni Państwo! Moja ulubiona Redakcjo!
Jestem posiadaczem Skody Superb i przyczepy Hobby 540. Ostatnie informacje o konieczności opłacania myta za przejazd pojazdami o DMC powyżej 3500 kg po naszych niezbyt dobrych drogach zwaliły mnie z nóg.

Jestem emerytem, a od ok. 40 lat wędruję po drogach, głównie Europy. Teraz najdroższe będą podróże po Polsce, gdyż mój zestaw to: 2050 kg + 1600kg = 3650 kg DMC. Czy mamy szansę na walkę z rządem o specjalne traktowanie turystów, w odróżnieniu od właścicieli ciężarówek, którzy jeżdżąc po drogach faktycznie zarabiają na ww. opłaty? My chcemy, dopóki pozwoli zdrowie, odpoczywać w oparciu o nasze dość wiekowe przyczepy, a nie wiem czy starczy nam na opłaty drogowe i coraz droższe paliwo...Otwieram dyskusję i proszę o wsparcie!!!

Z turystycznym pozdrowieniem
Zbigniew Smolarek

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 2

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 1
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony