artykuły

niezwyklostkiNIEZWYKŁOSTKI
ReklamaBilbord - ACSI
Alto R-1713 – większa z przyczep z podnoszonym dachem produkowana przez Safari Condo
Alto R-1713 – większa z przyczep z podnoszonym dachem produkowana przez Safari Condo

Przyczepy kempingowe Alto prosto z Kanady

Czas czytania 6 minut

Eleganckie, z podnoszonym dachem, o aerodynamicznym kształcie przypominającym łzę – tak najkrócej można scharakteryzować przyczepy Alto produkowane przez kanadyjską firmę Safari Condo.

Dlatego właśnie warto przybliżyć polskiemu czytelnikowi te przyczepy, które mogłyby z powodzeniem konkurować na europejskim rynku, gdzie konkurencja jest przecież i tak duża. Tym bardziej, że każdy prawdziwy miłośnik caravaningu (i uważny czytelnik „Polskiego Caravaningu”) zobaczy podobieństwo przyczep Alto do produkowanej od kilkunastu już lat przyczepy Knaus Tabbert Tab L 400 TD, która znalazła się na okładce jednego z pierwszych numerów naszego czasopisma (warto zajrzeć na naszą stronę internetową i odszukać tę okładkę – podpowiadamy: wydanie z 2006 roku). To jednak tylko podobieństwo linii nadwozia, bo poza tym alto jest inna i – co najważniejsze – z podnoszonym całym dachem.

Inspirowane lotnictwem
Przyczepy Alto produkowane są w Kanadzie, w Québecu. Co ciekawe, nie tylko w tym kraju można je dostać prosto z fabryki, podobnie jest w Stanach Zjednoczonych, z którymi Kanada graniczy, a z samego Québecu do granicy z USA jest zresztą niedaleko.
Twórcy przyczep mocno podkreślają inspirację lotnictwem przy tworzeniu ich wyglądu. „Alto łączy lekkość, aerodynamikę i trwałość. Twój samochód pokocha podróżowanie z tak aerodynamicznym obciążeniem!” – zachęcają na swojej stronie internetowej. I rzeczywiście, wystarczy spojrzeć na zdjęcia, by docenić niezwykle aerodynamiczny kształt przyczepy, o którym więcej napiszemy w dalszej części artykułu. Teraz natomiast dodajmy, że kanadyjski producent ma w swojej ofercie także kampery produkowane na bazie samochodów dostawczych: Mercedesie Sprinterze czy GMC. Trudno jednak powiedzieć, że ich wygląd inspirowany jest lotnictwem – to raczej standardowe kampery półzintegrowane, choć z podnoszonymi dachami, w których znajdują się łóżka. Jest to rozwiązanie często spotykane w caravaningu w przypadku kamperów na bazie vanów.

ReklamaPrzyczepy kempingowe Alto prosto z Kanady 1
Lekko i z troską o środowisko
Przyczepy Alto zostały zaprojektowane w ten sposób, by miały bardzo nisko umieszczony środek ciężkości. To dodatkowo pozytywnie wpływa na dynamikę jazdy i zapewnia świetną stabilność podczas ciągnięcia przez samochód. Pomagają też w tym niezależne zawieszenie i lekka konstrukcja: zarówno podłoga, jak i nadwozie wykonane są z lekkiego aluminium. Dach i ściany mają strukturę typu sandwich – jak plaster miodu z plastikowym rdzeniem, laminowanym aluminium z jednej i z drugiej strony. Ta konstrukcja łączy w sobie wytrzymałość włókna szklanego z lekkością aluminium.
Co istotne, producenci podkreślają ekologiczność przyczep Alto. „Safari Condo stara się dbać o środowisko, dlatego wybiera do produkcji pojazdów kempingowych nie tylko materiały lekkie, ale w większości także takie, które podlegają recyklingowi” – brzmi deklaracja kanadyjskiego producenta. Materiałami używanymi do budowy są aluminium, włókno aluminiowe, tworzywo sztuczne, laminat i szkło. Także meble, będące na wyposażeniu przyczep i kamperów, zbudowane są z połączenia aluminium i materiałów kompozytowych. Łóżka są konstrukcjami wykonanymi z aluminiowych profili, w których zastosowano sztywne i ultralekkie panele, gdzie układa się pościel.

Seria R i seria F
Safari Condo produkuje dwie serie przyczep: z dachem podnoszonym i stałym. Pierwsza z nich oznaczona jest literką R (od słowa „retractable”, czyli wysuwany), a druga literką F (od słowa „fixed”, czyli stały). W przypadku przyczep z dachem stałym powstaje kilka modeli, które – choć eleganckie – nie wyróżniają się specjalnie niczym, oprócz opływowego kształtu. Mamy tu czteroosobową F1743 (w cenie 36 330 dolarów kanadyjskich, czyli ponad 15 tys. zł) czy największą w ofercie przyczepę F21 (w cenie 42 625 dolarów kanadyjskich, czyli za blisko 125 tys. zł). W przyczepach do dyspozycji są duże łóżko małżeńskie, część jadalna, duże szafy (oraz duże szafy łazienkowe), oddzielna toaleta i kabina prysznicowa. W największej przyczepie przednia część jadalna dostępna jest nawet podczas ustawiania głównego łóżka. Mamy tu także możliwość stworzenia dwóch osobnych czteroosobowych jadalni. Oczywiście w części jadalnej mamy także strefę kuchenną, gdzie znajdziemy eleganckie szafki ze wszystkimi akcesoriami. Podsumowując, Alto z serii F to eleganckie, dobrze wyposażone i nowoczesne przyczepy. Jako ciekawostkę dodajmy, że w wyposażeniu tych przyczep znajdziemy europejski akcent – to właśnie z Europy importowane są panoramiczne, akrylowe okna, które dzięki podwójnym szybom zapewniają nie tylko lekką, ale i dobrą izolację. Warto podkreślić, że okna mają także od razu zainstalowany system żaluzji.

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Podnoszony dach i aerodynamika
W serii z podnoszonym dachem mamy dwie przyczepy: mniejszą R-1713 i nieco tylko większą R-1723 (ich ceny rozpoczynają się od 38 655 dolarów kanadyjskich, czyli około 112 tys. zł). Ich cechą wyróżniającą jest właśnie podnoszony – wysuwany w górę – dach. Przyczepa z dachem schowanym ma wysokość zaledwie 83,5 cala (czyli 2,12 m), co nie tylko poprawia osiągi podczas ciągnięcia przez samochód, ale także ułatwia garażowanie. Z kolei z dachem podniesionym przyczepa osiąga 101 cali – czyli ponad 2,5 m, a dokładnie 2565 cm. To znaczące powiększenie wnętrza: nie tylko realne, ale także odczuwalne, bo dzięki oknom do środka wpada o wiele więcej światła.
Warto więcej miejsca poświęcić specyficznemu dachowi, który zbudowany jest w całości, bez żadnych „szwów”, z jednego kawałka płyty aluminiowej. Podnosi się go i opuszcza dzięki parze elektrycznych siłowników. Podnosi się nie tylko sam dach, ale – przez to, że przyczepa ma opływowy kształt i brak ostrego, wyraźnego przejścia ściany przedniej w dach – także część przedniej ściany. Powstaje wtedy przestrzeń między ścianami bocznymi a podniesionym dachem, która musi być czymś wypełniona. W Alto te dwa miejsca po obu stronach przyczepy zdecydowano się wypełnić przyciemnionym, hartowanym szkłem. Rozwiązanie zaskakujące, ale efekt jest bardzo ciekawy i elegancki, co widać na załączonych zdjęciach.
Dzięki temu, że dach podnoszony jest na postoju, a chowany na czas jazdy (ciągnięcia przez pojazd), przyczepa ma niezwykłe wartości aerodynamiczne, o których już wspomnieliśmy. Podkreślmy jednak, że ten właśnie kształt nie powstał przypadkowo, lecz został opracowany w wirtualnym tunelu aerodynamicznym, dzięki czemu – jak chwali się Safari Condo – opór powietrza w przypadku przyczep Alto jest aż o 75% mniejszy niż w tradycyjnej przyczepie kempingowej. A dzięki temu nie tylko zużywamy mniej paliwa, ale możemy także kanadyjskie przyczepy ciągnąć mniejszymi samochodami, nawet kompaktowymi czy małymi SUV-ami. A każda przyczepa z każdej serii – co nie jest bez znaczenia – posiada także mocne hamulce.

Co w środku?
Przyczepy z rozkładanym dachem wyposażone są podobnie jak te z serii F. W przedniej części znajdują się jadalnia, potem część kuchenna, do dyspozycji są też lodówka, szafa, schowki, osobna toaleta i prysznic. Warto podkreślić, że można z tych wszystkich urządzeń i udogodnień korzystać na postoju, także wtedy, gdy dach jest opuszczony.
Wymieńmy elementy wyposażenia, o których wcześniej nie wspomnieliśmy, a warto, bo pokazują, czy przyczepy Alto warte są swojej ceny. W standardowym wyposażeniu mamy m.in. felgi aluminiowe 13” z oponami radialnymi (opcjonalnie Michelin 15”), ogrzewanie (elektryczne i na gaz), klimatyzację, czujniki dymu, detektory propanu i tlenku węgla, oświetlenie LED-owe (zewnętrzne i wewnętrzne), pompę wodną, 60-litrowy zbiornik czystej wody, 60-litrowy na brudną wodę i 46-litrowy na nieczystości. Co ważne, na wszystkie części przyczep (i kamperów) wyprodukowane przez Safari Condo kanadyjska firma daje dwuletnią gwarancję. Zainteresowanym zakupem podajemy adres strony internetowej: www.safaricondo.com.

Opracował: Dariusz Wołodźko
Zdjęcia: Safari Condo

Artykuł pochodzi z numeru 5 (90) 2019 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator16.08.2020
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News