NASZ TEST

10 miesięcy temu  17.10.2017, ~ Administrator   

Skojarzenie z wielkim niedźwiedziem z Alaski, który macha na do widzenia rywalom w swym segmencie, okazuje się w pełni uzasadnione. Kodiaq wygrywa w cuglach ceną, a i z silnikiem o mocy 190 KM zdaje się nie mieć zadyszki. Przy tym wszystkim to pełnowartościowy SUV na długie podróże, co potwierdza bliższe oswojenie się z najnowszym przedstawicielem koncernu z Mladá Boleslav.

Z każdym kolejnym kilometrem i za każdym razem, gdy przyjdzie przerywać podróż postojami – kodiaq okazuje się wygrywać z konkurencją. Im dłużej oswajać się z najnowszą škodą, tym poziom zadowolenie rośnie! Chciałoby się taką po prostu mieć – przyznało wielu, którzy w ramach naszych testów dziennikarskich grali rolę fanów turystyki motorowej. Škoda po prostu oferuje przestrzeń, którą możemy mieć za niewielkie pieniądze – analogicznie jak w superbie, tyle że w konfiguracji aż 7 osób na pokładzie.
Słów parę o kubaturze, bo przyznajmy od razu – obietnica radzenia sobie z 2200-kilogramową przyczepą jest wystarczającą przesłanką, by podróżować tym 7-osobowym SUV-em na najdłuższe nawet wakacje. Otóż, gdy złożyć fotele w trzecim rzędzie, kufer mieści 650 l – a można go jeszcze powiększyć dzięki przesunięciu kanapy, co powiększa bagażnik do pojemności 720 l. Po jej złożeniu kubatura urośnie do 2065 l. To największa wartość w klasie europejskich SUV-ów i bardzo obiecująca kuszetka – płaska podłoga mierzy wtedy ok. 190 cm. Wnętrze bagażnika skrywa aż trzy lampki, a są jeszcze dwie w podsufitce. Niby drobiazg, ale z mnogością idzie w parze przezorna aranżacja owych punktów doświetlających. Pakowanie gratów czy rozładunek bagażu? Kodiaq pioniersko ułatwia zadanie, gdy wokół panują egipskie ciemności. 

To inteligentna bestia! Inżynierowie z Mladá Boleslav wykazali się przezornością w każdym detalu, oddając nabywcy škody najnowsze wynalazki, których genezą jest ułatwianie życia i zwielokrotnianie przyjemności. Czy to obrysowe oświetlenie (do wyboru podświetlenie LED-owe wnętrza z gamy 10 kolorów), czy to doświetlające (np. na czas otwierania drzwi i zajmowania miejsc) – wielokrotnie dostrzegamy przewagę czeskiego beniaminka. Wszak rodzinny SUV ma też dzielnie znosić jazdę w terenie. Jak wypada poza trasą?

Off the road
Pomimo pokaźnych gabarytów bryła samochodu jest wyjątkowo smukła. W kodiaqu nawet lusterka zdają się być zaprojektowane, by niestraszny był im gąszcz leśnego traktu. Gdy wybrać tryb jazdy terenowej, prześwit (187 mm) wystarcza, by nieco zapomnieć się za kierownicą. Nie jest oczywiście wszędołazem, ale zaskakuje pozytywnie. Gdy, przykładowo, przeoczymy pokaźny rów, koło nie ugrzęźnie. Owszem, siedzący w trzecim rzędzie odczują niespodziewaną zapadlinę, ale w kolejnym momencie zareaguje zawieszenie adaptacyjne DCC, co w połączeniu z funkcją off-road wybawi nas z opresji. Po aktywowaniu ustawień „driving mode select” układ ESP potrafi symulować blokadę mechanizmu różnicowego – przyhamowuje szybciej kręcące się koło, żeby przenieść siłę na to o lepszej przyczepności.
Kierowca wspomagany jest przez system szerokokątnych kamer. Obraz otoczenia pojawi się na centralnym wyświetlaczu. Z kolei Trailer Assist pomoże manewrować przyczepą przy cofaniu. Jak na rodzinnego SUV-a granica akceptowalnej, a nawet wyczekiwanej trakcji została przesunięta. Konkurencja zdaje się zostawać w tyle. Z napędem 4x4 dukty leśne czy strome i kamieniste skarpy, a nawet bardzo grząskie podłoża nie są kodiaqowi straszne. Ryzyko zabłocenia wnętrza? Dość powiedzieć, że otwory drzwiowe są duże, progi wąskie i osłonięte, dzięki czemu nie brudzą specjalnie nogawek.

Simply Clever
Posiadacz škody uchodzi za bardzo rozsądnego, a z debiutem kodiaqa – bardzo roztropnego fana motoryzacji. Mnóstwo wygodnych rozwiązań, firmowanych hasłem „Simply Clever”, potwierdza ambicje producenta. Wiele nader pomysłowych schowków, skrytki (jest i pojemnik na odpadki!), organizery, uchwyty na zakupy... – te i inne gadżety okazują się być bardzo funkcjonalne. Doceniliśmy m.in. dobry sprzęt multimedialny firmy Canton (9 głośników, subwoofer, moc 575 W).
Zgrabna „buda”, akceptowalny prześwit, aktywne zawieszenie – to wszystko przemnożone przez nieabsorbującą kierowcę elektronikę daje frajdę z jazdy, której nie okupimy zadrapaniami. Tu ciekawy detal, zabezpieczający przed szkodami parkingowymi – po otwarciu drzwi ich krawędź uzbraja się automatycznie w nakładkę ze specjalnego tworzywa, która pozwala zapomnieć o przypadkowym otwarciu drzwi czy wgniotce w karoserii (gdy przyjdzie nam wysiadać i wsiadać na zatłoczonych parkingach).

Dane techniczne Kodiaq Style 4x4

  •     Silnik: 2,0 TSI 132 kW z 7-biegową skrzynią automatyczną 
  •     Wymiary (dł./szer./wys.): 
  •     4697/1882/1655 mm
  •     Rozstaw kół (przód/tył): 1586/1576 mm
  •     Rozstaw osi: 2791 mm
  •     Pojemność bagażnika (przy konfiguracji: 7-osobowej/5-osobowej/2-osobowej): 270/650-835(560-765)/2065 l
  •     Masy:
    –    własna/dmc: 1635/2295 kg
    –    maksymalna masa holowanej przyczepy (bez hamulca/z hamulcem): 750/2200 kg
  •     Elementy bezpieczeństwa (m.in.): 
  •     ESC z ABS, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR, RBS, MKB 
  •     Reflektory główne w technologii Full LED z funkcją adaptacji świateł AFS, przednie światła przeciwmgłowe w technologii LED z funkcją corner
  •     Funkcja start-stop i odzyskiwania energii
  •     Elementy komfortu (m.in.): 
  •     komputer pokładowy z kolorowym wyświetlaczem Maxi Dot, system nawigacji satelitarnej Columbus z mapą Europy i usługą Map Care – bezpłatne aktualizacje (kolorowy ekran dotykowy 8”, DVD, 2 wejścia SD, USB, AUX in, mp3, WLAN, SmartLink, Wi-Fi, dysk twardy, obsługa głosowa ze wzmacniaczem głosu ICC), elektrycznie sterowane panoramiczne okno dachowe

Pełna treść artykułu w najnowszym wydaniu "Polskiego Caravaningu".

GALERIA ZDJĘĆ

Kubatura nadwozia spełnia oczekiwania nawet najbardziej wymagających użytkowników i rodzin wielodzietnych
Centralny wyświetlacz pokładowych multimediów Škody Kodiaq jest prawdziwym skokiem w przyszłość, skoro samochód jest podłączony do szerokopasmowego internetu LTE
Napęd 4x4 przekłada się na ponadprzeciętne właściwości terenowe auta
W konfiguracji 7-osobowej bagażnik ma pojemność 270 l
Pod podłogą bagażnika znajdziemy „dojazdówkę”
Po złożeniu kanapy i foteli w trzecim rzędzie uzyskujemy równą podłogę o długości ok. 190 cm
Elektrycznie sterowane panoramiczne okno dachowe to świetny dodatek do pojazdu wakacyjnego

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony