ABC CARAVANINGU

WIEŚCI Z WARSZTATU

24 dni temu  25.05.2018, ~ Administrator   

Strona 1 z 5

Wielu z nas dopiero odkryje potencjał drzemiący w fakcie posiadania pojazdu użytkowego. Nie trzeba być krezusem, by skompletować „dom na kołach”, a posiadany doposażyć, zmodernizować i unowocześnić. Doświadczeni podróżnicy nie wyobrażają sobie „bycia w drodze” inaczej niż na pokładzie na wskroś wyposażonego kampera. Jak jednak dobrze go wyposażyć, a później poprawnie obsługiwać?

N  bazie poradnika stworzonego przez Śp. Andrzeja Konarzewskiego (członka administracji CamperTeam, nick: 48aELANKO) redakcja „Polskiego Caravaningu” przygotowała ten artykuł, który ma pomóc wszystkim mniej doświadczonym użytkownikom kamperów. Andrzej Konarzewski zmarł 6 października 2013 roku. Był kolegą lubianym w środowisku, pełnym ciepła i zawsze skorym do pomocy. Poradnik, który stworzył jest w całości do wglądu (i pobrania) na: www.camperteam.pl/forum.

DMC to i prawo, i ograniczenia

Jakkolwiek 3500 kg wydaje się cenną zdobyczą dla kierowcy deklarującego się uprawnieniami wynikającymi z kat. B, to w rzeczywistości zmusi nas do pewnej kalkulacji. Cóż, niemal każdy „dorosły kamper”, obojętnie czy zabudowany na fabrycznym poszyciu, czy z zabudową karosowaną do szoferki (lub takiej pozbawiony – mowa o tzw. integralu), gotowy do drogi to niewiele mniej niż 3 tony! Ktoś zapyta – skąd tyle kilogramów zbędnego balastu? Zwróćmy uwagę, że nawet współczesne dostawczaki deklarują się ładownością w granicach 1000 kg, a przecież w kamperze mamy nie tylko izolowane poszycie i ponadstandardowe wyposażenie komfortu. Przeciętny samochód kempingowy swoim wyglądem w pewnym stopniu przypomina tradycyjny samochód dostawczy, na bazie którego – nawiasem mówiąc – powstaje. Wnętrze takiego samochodu dostosowane jest do przewozu osób oraz zwiększonej ilości bagażu, znajduje się w nim też miejsce do spania i przygotowywania posiłków. Regułą jest przecież wożenie ze sobą chłodziarki (najlepiej po brzegi pełnej!), miniaturowej centrali energetycznej (ogrzewanie postojowe + butle gazowe), minisieci wodociągowej (zbiornik na wodę czystą mieści zwykle od 90 do 130 litrów) i namiastkę tej kanalizacyjnej (zbiornik wody brudnej + kaseta WC). Pod podłogą i w zabudowie szafek skrywają się dziesiątki metrów rurek, wężyków i wreszcie zwojów instalacji elektrycznej 230 V. Do tego doliczyć wypada kolejne kilogramy w postaci ścianek działowych, stelaży kanap, szafek i szuflad, stołu, sztućców itd… W rezultacie homologowane dla 6 osób kampery mogą bez ryzyka przekroczenia limitu wagowego przyjąć na pokład dwójkę dorosłych z trójką dzieci, ale już niekoniecznie z ponadstandardowym bagażem w postaci dwóch skuterów i trzech rowerów.


Panel główny – to tu znajdują się najważniejsze kontrolki i system sterowania zasilaniem gazowym.

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 9

  • 4
    ZADOWOLONY
  • 2
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony