ABC CARAVANINGU

2 miesiące temu  10.05.2018, ~ Bartłomiej Ryś   

Dziś nowoczesna integra

Dziś nowoczesna integra "sama w sobie" waży około 3100-3200 kilogramów. A gdzie miejsce na bagaż? fot. Bartłomiej Ryś

Strona 1 z 3

Niestety, przynajmniej na razie, przepisy w Polsce mamy takie a nie inne. Dopuszczalna masa pojazdu, którym możemy się poruszać po drogach publicznych mając wyłącznie prawo jazdy kategorii B, to 3500 kilogramów. Dużo? Cóż, w przypadku kamperów niekoniecznie. Zapraszamy do kolejnego odcinka z serii „ABC caravaningu”, w którym to poruszymy właśnie drażliwy temat wagi kampera.

Pojazd kempingowy dla 6 osób? Dziś to żaden problem, podobnie jak ponad 100-litrowe zbiorniki na wodę, miejsce na dwie, 11-kilogramowe butle gazowe, kilkadziesiąt schowków, w których pochowamy wszelkie bagaże. Nadal za mało? Dorzućmy do tego klimatyzację, lodówkę o pojemności 150 litrów i bagażnik na cztery rowery (albo garaż na dwa skutery - elektryczne lub spalinowe). Problem? Żaden - wszystko to, co chce klient, może spełnić producent tak naprawdę każdego kampera.

Czy na pewno?

W tej ferii zachwytów nie możemy zapomnieć o jednym - maksymalnej masie kampera. Żaden problem jeżeli dysponujemy prawem jazdy kategorii „C”. Wówczas możemy przebierać naprawdę w przeróżnych ofertach dopasowanych do naszych potrzeb. Nie ma również większego problemu z późniejszym załadowaniem takiego samochodu. Trend na pojazdy kempingowe powyżej 3,5 tony doskonale był widoczny chociażby na ostatnich targach CMT w Niemczech. To właśnie tam „królowały” kampery dla dwóch osób (!) o wadze powyżej 4 lub nawet 5 ton. 

Żyjemy jednak w Polsce. Tutaj najpopularniejsze są kampery na „B”. I właśnie tutaj zaczynają się schody.

Producenci takich maszyn zazwyczaj podają ich masę w stanie „gotowości do jazdy”. Co to znaczy? Pojazd, kierowca o wadze 75 kilogramów, pełen zbiornik paliwa (a trzeba pamiętać, że w takim Fiacie Ducato może on mieć nawet 100 litrów objętości), pełna butla z gazem, 20-litrowy zbiornik wody, wszelkie płyny eksploatacyjne. Ta krótka wyliczanka już pokazuje, jak łatwo przekroczyć magiczny próg 3500 kg.

Dlaczego łatwo? Bo zazwyczaj kamperem podróżujemy rodzinnie, zabieramy bagaże, jedzenie, wodę do picia/gotowa, mamy zamontowaną klimatyzację i wieziemy rowery. Każda rzecz przecież swoje waży. Otrzymując kampera gotowego do jazdy z masą (dla przykładu) 3000 kilogramów, pozostaje nam zaledwie 500 kilogramów ładowności. To dużo? Z pewnością nie.

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 21

  • 7
    ZADOWOLONY
  • 3
    ZASKOCZONY
  • 4
    POINFORMOWANY
  • 3
    OBOJĘTNY
  • 2
    SMUTNY
  • 1
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (1)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ bgdan55 1 2 miesiące temu Państwo [ urzędnicy] jest wrogiem obywatela , zadowolony obywatel nie stanowi dla państwa żadnej wartości.Klasycznym przykładem był przepis ,który nakazywał wyposażenie samochodu w parzystą liczbę świateł "stop" , milicja z radością waliła mandaty myślącym właścicielom samochodów ,którzy mieli na względzie bezpieczeństwo .Teraz problemem jest DMC kampera -3,5 tony .90% kamperów z zabudową typu "integra" w stanie gotowym do jazdy z pełnymi zbiornikami z niewielkim dodatkowym doposażeniem przekracza 3,5 tony. .
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony